Ik had nooit eerst naar de nieuwe Blood Incantation moeten luisteren voordat ik deze Opeth opzette. Blood Incantation heeft een nieuwe standaard gezet in hoe prog- en deathmetal met elkaar vermengen. Terwijl die band op Absolute Elsewhere met een retrofuturistisch ruimteschip de stratosfeer uit schiet, lijkt Opeth op The Last Will And Testament rond een meiboom met sliertjes te dansen.
En dat terwijl ze op hun veertiende studioalbum weer regelmatig teruggrijpen op de deathmetal van weleer, met blastbeats en grunts van Mikael Ã…kerfeldt. The Last Will And Testament is een conceptplaat over een familie die samenkomt in een landhuis, waar het testament van de vader wordt voorgelezen en een familiegeheim boven tafel komt. Het doet soms nogal Phantom Of The Opera-achtig aan, waarbij de muziek in dienst staat van het verhaal en nergens echt de impact heeft die het wel zou kunnen hebben. Opeth wordt ook nog geholpen door een rits gastmuzikanten, waarbij Jethro Tulls Ian Anderson (verteller en dwarsfluit) en Europe-zanger Joey Tempest de verrassendste namen zijn. Opeth-liefhebbers, zeker diegenen die de grunt van Ã…kerfeldt misten, worden op hun wenken bediend. Maar ik zet toch een andere plaat op.