Jordan Rakei heeft zich de laatste jaren knap ontwikkeld. Toen ik in 2019 het derde album van deze tot dat moment onbekende zanger uit Nieuw-Zeeland recenseerde, had ik niet verwacht zijn muziek vijf jaar later nog eens te beluisteren. Het was allemaal te zacht, te smooth en te mellow. Fijne achtergrondmuziek, zo bestempelde ik het destijds.
Op opvolger What We Call Life begon Rakei echter te experimenteren met triphop en dance, wat zijn muziek veel minder eenvormig maakte. Van louter achtergrondmuziek was niet langer sprake. Die stijgende lijn zet Rakei nu verder voort op The Loop, zijn beste plaat tot nu toe. Wat ten eerste opvalt is dat Rakei veel meer naar buiten treedt als zanger. In Friend Or Foe horen we hem niet zijdezacht mompelen, maar écht zingen. Er zit een mooie trilling in zijn stem, die we door zijn ingehouden benadering tot nu toe niet eerder mochten horen.
Ook sterk verbeterd is de productie. Die is veel veelzijdiger dan op Rakei’s eerste vijf platen. Zo zit er in het refrein van het groovy Freedom een gospelkoor onder een knop verborgen en zingt de Nieuw-Zeelander in Trust – een heerlijk funky, jazzy popliedje – samen met een onbekend aantal vrouwelijke vocalisten, wier stemmen op elkaar zijn gestapeld. Het popgehalte van The Loop is sowieso groot. Bij vlagen doet Rakei me met zijn soulvolle popsongs en ‘nieuwe’ geëmotioneerde manier van zingen denken aan George Michael. Kan nog weleens een ster worden dus, deze voormalige maker van achtergrondmuziek.
Lees ons interview met Jordan Rakei in de nieuwe OOR.