The Shape Of Fluidity gaat over het zoeken naar je eigen identiteit in een steeds veranderende wereld. Dat slaat hoogstwaarschijnlijk meer op de persoonlijke weg die Raven van Dorst de afgelopen tijd heeft afgelegd, dan op de muziek van Dool. Op dit derde album klinkt de band namelijk juist uitgesproken zeker en vastberaden.
Waar ze op voorganger Summerland nog duidelijk speelden met invloeden uit new wave en gothrock, lijken ze op The Shape Of Fluidity juist een vaste eigen vorm te hebben gevonden. Het leunt allemaal net iets minder op de occulte rock van weleer, maar waaiert ook niet meteen uit in overdaad. Natuurlijk zit de gelaagde rock vol mooie vondsten, zoals de strijkers en achtergrondzang (van Kim Larsen van Of The Wand & The Moon) in House Of A Thousand Dreams, de dromerige, bijna poppy hooks in Hymn For A Memory Lost en de ietwat atypische, ingehouden zang van Van Dorst in het titelnummer. Maar alles heeft een duidelijkere plek gevonden. Soms ingetogen, maar op de juiste momenten goed aangezet. De wereld mag dan wel steeds in verandering zijn, de kwaliteitscurve van Dool is een constante.
De nieuwe OOR is uit!
Bestel ‘m hier.