ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Het resultaat is een meesterwerk. Een krankzinnig rijk album, waarop je Jazz met hoofdletters en uitroeptekens schrijft en waarop iedere seconde iets nieuws of onverwachts lijkt te gebeuren, of dat nou complexe strijkersarrangementen, krankzinnige solo’s of prachtig gelaagde koorlijnen zijn. Dit mag dan een debuutalbum heten, de 34-jarige Kamasi Washington is bepaald geen nieuwkomer. Zo is zijn tenorsax te horen op platen van Wayne Shorter, Herbie Hancock en Lauryn Hill en werkte hij recentelijk met Flying Lotus en Kendrick Lamar, wiens veelgeprezen To Pimp A Butterfly mede vorm kreeg dankzij Washington. Drie uur is een lange zit, maar The Epic verveelt geen moment. Zo worden John Coltrane-achtige jazzexplosies afgewisseld met dansbare Ethiopische Afrofunk (Re Run Home) en door Patrice Quinn gezongen soulsongs. Alles even virtuoos gespeeld. Hoewel The Epic uitkomt op Flying Lotus’ label Brainfeeder zijn er slechts zijdelingse verwijzingen naar de LA-hiphopscene en is het toch vooral een jazzplaat. Een meesterlijke jazzplaat, die zijn titel meer dan eer aandoet.