album
Avant-garde

SWANS

The Glowing Man

MUTE/PIAS

Het is de vraag of Michael Gira zelf wist wat hij ontketende, toen hij in 2009 zijn Swans weer deed herrijzen. Wat hij in die tussenliggende tijd – in 1997 leek het gebeurd met Swans – onder de naam Angels Of Light verrichtte was lang niet mis geweest, maar Swans, dat was . . .

Met de kennis van het voorafgaande lijkt het zelfs of hier en daar een lichte vermoeidheid optreedt, maar stug doorluisteren leert dat dat maar schijn is. The Glowing Man is een waardige opvolger: opnieuw een dubbelaar, opnieuw nummers van 12, 21, 25, 29 minuten. En je kunt wel denken dat je ’t nu wel gehoord hebt, maar bij het eerste het beste crescendo in opener Cloud Of Forgetting hebben ze me weer. En een kleine twee uur later kun je me dan bij elkaar vegen. Monotonie klinkt nu eenmaal zelden zo dwingend als bij Swans. Gas terug, loeihard vooruit, Gira’s dreinende bariton, een verlichting brengende meisjesstem, een dringende cello (Okkyung Lee), een tekst die ooit al door toenmalige oefenruimtegenoot Sonic Youth is benut (The World Looks Red) – je valt van de ene intense ervaring in de andere. En uiteindelijk is er een welluidend slotakkoord, een zucht van verlichting: Finally, Peace. Dit is me een trip geweest. Toch benieuwd waar Gira nog mee komt.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

New Order klinkt als een (kantoor)klok in Ziggo Dome
concert
new order

New Order klinkt als een (kantoor)klok in Ziggo Dome

Twee ballerina's, zij aan zij. Rodeorijders die perfect, midden in het frame, op hun ros blijven deinen. Luchtbeelden van moderne ...
Sufjan Stevens kampt met zeldzaam Guillain-Barré syndroom
nieuws
sufjan stevens

Sufjan Stevens kampt met zeldzaam Guillain-Barré syndroom

Sufjan Stevens ondergaat een intensieve behandeling voor het Guillain-Barré-syndroom, een spierziekte die mensen volledig kan verlammen ...
Laugh Track
album
The National

Laugh Track

The National dreigde in het museum te verdwijnen. Kijk eens naar de hoes van First Two Pages Of Frankenstein, het ...

Recensie: SWANS - The Glowing Man (album) | OOR