ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Pretentieuze concepten zijn ze niet vreemd, zoals bijvoorbeeld voorgangers A Chance To Cut Is A Chance To Cure en The Civil War lieten horen. Op die laatste liet het duo zich beïnvloeden door muziek uit de Amerikaanse en Britse burgeroorlogen en dat leverde een prachtige en relatief toegankelijke plaat op. Die toegankelijke en pretentieuze lijn wordt op dit nieuwe album, nummer zeven intussen, doorgezet. Illustratief is dat de titel ontleend is aan een tekst van Wittgenstein en de plaat samples bevat van tanden, ganzen, koeien, rozen en mest. Vraag mij ook niet hoe ze dat laatste hebben opgenomen. Elk nummer is opgedragen aan een persoon uit de geschiedenis, van feministe Valerie Solanas tot koning Ludwig II. De heren komen tenslotte niet van de straat, maar lijken per album wel meer concessies te doen aan de mainstream, zonder daar ooit daadwerkelijk bij te gaan behoren. Zo kent Tract For Valerie Solanas (gesproken) vocalen en is de funky beat in Public Sex For Boyd McDonald zelfs dansbaar. Als je je niet stoort aan de intellectuele moeilijkdoenerij heb je aan The Rose Has Teeth In The Mouth Of A Beast een grotendeels prachtig, warm album. JASPER VAN VUGT