Lees alle interviews, achtergrondverhalen, albumrecensies en columns van OOR nu ook op OOR.NL. Exclusief voor abonnees.
ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
De live-cd’s Black Symphony (met het Metropole Orkest, 2008) en An Acoustic Night At The Theatre (2009) waren al een vingerwijzing dat de band in was voor een experiment, maar met de nieuwe studio-cd neemt men een radicale sprong in het diepe. The Unforgiving is een conceptalbum, gebaseerd op een comic book van schrijver Steven O’Connell (BloodRayne & Dark 48), waarbij de bandleden zich presenteren als stripfiguren en de drie geplande singles van het album worden omlijst door korte films, waarin de hoofdpersonen worden gespeeld door echte acteurs. In thematisch opzicht gaat het op The Unforgiving over mysterie, moord, schuldgevoel en het niet kunnen vergeven. ‘Someone should take a stand against evil / Why should it not be me?’, verzucht Den Adel in het intro van de plaat (Why Not Me?), om vervolgens elf nummers lang vol gas te geven. Muzikaal grijpt de band daarbij terug op de symfonische hardrock uit de jaren tachtig – de tijd dat O’Connell zijn comics begon te schrijven – compleet met danceinvloeden en stuwende synthesizerpartijen in de single Faster en de mogelijke opvolger Shot In The Dark. Ambitie kan Within Temptation hoe dan ook niet ontzegd worden en gelukkig pakken de verrassende keuzes op The Unforgiving over het algemeen goed uit. Dat Within Temptation te allen tijde toch uiterst herkenbaar blijft, komt in de eerste plaats door de fantastische stem van Den Adel, die inmiddels is toegetreden tot het pantheon der grote rockzangeressen. OENE KUMMER