album
rock

Tool

Fear Inoculum

VOLCANO/RCA/SONY MUSIC

Angst. De meest primaire emotie van de mens. Een oerkracht, die huist in ons allemaal. Soms zoeken we het op (de griezelfilm, de achtbaan), soms laten we ons erdoor leiden (de kerk, het klimaat), maar als de jaren gaan tellen is daar het onvermijdelijke besef: ik ben er nog. Gevaar is van alle tijden, dat het mis kán gaan, wil echter niet zeggen dat het mis zál gaan. En tussen al het Grote Kwaad van de wereld ben ik dus toch onoverwinnelijk. Invincible. Al is het maar in m’n eigen bol. Hoe daar te komen, in de ondoordringbare, gefragmenteerde maalstroom die 2019 is, leert Tool ons op Fear Inoculum.

Een humanitair epos van bijna anderhalf uur lang, aards en bovennatuurlijk tegelijk, waarbij het eerste gezongen woord van Maynard James Keenan, in de titeltrack, meteen de sleutel is: ‘immunity’. Leg je eens bij wat zaken neer (dat de mensheid de natuur niet beheerst maar andersom, bijvoorbeeld), vergeet verleden en toekomst en laat je never ever door anderen vertellen wat te denken en doen. De angst, die ons systeem toch ook zo hard nodig heeft, bepaal je ondertussen zelf. Pak een demoon van keuze, kijk ‘m recht in de ogen en hou ‘m op z’n plaats, onder controle. Ben je bang voor spinnen? Neem een spin. Ben je bang voor schoonmoeders? Neem een gezin. Het gif is eigenlijk het tegengif, onaantastbaarheid is het gevolg. Fear Inoculum dus. Letterlijk: injectie van angst. Al boezemt het vehikel waarmee Tool deze levenswijsheid deelt vooral ontzag in. Het is een veelkoppig monster geworden, met bekende gezichten. De ingrediënten komen uit dezelfde ketel met toverdrank waar Tool 25 jaar geleden in is gevallen, maar schijnbaar achteloos wordt er uit de vertrouwde bouwstenen een nieuwe tempel der hedendaagse progessieve metal opgetrokken. Klassiek en monumentaal, groter en grootser dan ooit, overeind gehouden door zeven zuilen die de tien minuten vaak overschrijden. Het aanzwellende titelnummer, de hort-en-stootkracht van Pneuma, de grillige wegbereiders Invincible en Descending (die we nog kennen uit de Ziggo Dome), het sinistere Culling Voices en het stormachtige slotstuk 7empest (‘Control your delusions!’) tekenen een hyperreus van een ster die half Adam Jones, half Danny Carey is, waar Justin Chancellors stuiterende bas als een zonnevlam uit schiet en Maynards vocalen, meer ‘gezongen’ dan ooit bij Tool, een halo omheen vormen. In deze tour de force van gecontroleerde chaos vindt de band tussen alle extremen toch het evenwicht – we hadden ook niet anders van ze verwacht. En zo culmineert een kwart eeuw Tool in deze ene, welhaast definitieve plaat, Fear Inoculum, die de schijnbare eeuwigheid van het wachten (dertien jaar) in een zevenkwartsmaat doet vergeten. De les: wees bang, het komt allemaal goed. Bless this immunity. Wij weten alvast welk monster we in huis halen.

Lees alles over de lange weg van Undertow naar Fear Inoculum in de nieuwe OOR (met ook Live, Spoon, Lumineers, Noel Gallagher, Belle And Sebastian), hier te bestellen zonder extra portokosten.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van februari
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van februari

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
'Get Lucky': hoe de robots menselijke trekjes kregen
achtergrond

‘Get Lucky’: hoe de robots menselijke trekjes kregen

Dat Daft Punk nog eens dé hit van het nieuwe millennium zou maken, stond al in de sterren geschreven. En ...
Voor slechts 2,95 euro lees je alles van OOR digitaal!
abo-actie

Voor slechts 2,95 euro lees je alles van OOR digitaal!

Neem nu een abonnement op OOR.NL Premium en krijg de eerste maand gratis! Daarna betaal je €2,95 per maand (maandelijks ...

Recensie: Tool - Fear Inoculum (album) | OOR