In 2018 waaide er een frisse wind door het elektronische circuit in de vorm van Zandoli, een dijk van een EP over hoe het is om een vrouw van Caribische afkomst te zijn op het Belgische vasteland. Afkomstig uit het hoofd, het hart en de instrumenten van Charlotte Adigéry en Bolis Pupul, de artsy kids op het DEEWEE-label van Soulwax. Een duo bomvol muzikale ideeën, wereldse interesse en bijtende ironie.
Inmiddels zijn we een pandemie, enkele culturele verschuivingen en vele maatschappelijke protesten verder, en hebben Adigéry & Pupul hun diepgaande gesprekken over de staat van de wereld vertaald naar een debuutalbum. Topical Dancer hopt langs allerlei thema’s en termen die rondcirculeren in een mensenbrein anno 2022. Seksuele aanranding, koloniaal verleden, de beperkende en bevrijdende kracht van wokeness en nieuwe perspectieven – klinkt als stevige kost, maar de electropop met crossovers naar r&b en new wave gaat gepaard met honende zelfspot en inside jokes. Daardoor ligt de vinger steeds op de zere plek en ontpopt zich gaandeweg een origineel en kritisch tijdsdocument, altijd voorzien van een zekere lichtheid of bizarre twist.
Zo is er een nummer over Frans chauvinisme dat als titel de fonetische uitspraak van de naam Will Smith draagt (Huile Smisse). De drukkende, maatschappelijke lens van seksualiteit op een vroege tiener wordt bezongen in It Hit Me en we krijgen een bijtend humoristische visie op straatracisme (‘Go back to your country where you belong / Siri, can you tell me where I belong?’) in dansvloerknaller Blenda. Na veertien songs die nimmer vervelen en allemaal hun eigen grote onderwerp op luchtige wijze tacklen, kunnen we wel stellen: dit is elektronische muziek met internationaal potentieel. Muziek die in ieder nummer iets te zéggen heeft en die net iets anders klinkt dan de electro van menig tijdgenoot. Een album om te koesteren en de toekomst mee in te stappen.