album
Indie

A PLACE TO BURY STRANGERS

Transfixiation

DEAD OCEANS/KONKURRENT

Feitelijk had de Brooklynse band rond zanger, gitarist en effectpedaalontwerper (ja, dat is een beroep) Oliver Ackermann op dat gebied z’n punt na twee albums wel gemaakt. Er zitten immers grenzen aan hoe diep je een popliedje kan laten verzuipen in een poel van noise, feedback, ruis en ander wreed geweld. Op derde album Worship (2012) bleek het recept echter prettig rekbaar: ineens bevonden we ons ook regelmatig in regenachtige postpunktijden (Cure, Joy Division) en won sfeer het van volumineus effectbejag. Die draad wordt met de eerste twee songs van Transfixiation keurig opgepakt: Supermaster en Straight leunen op heerlijk anachronistische new wave-baslijnen en Ackermanns trukendoos houdt zich relatief koest. Waarna de vlam alsnog genadeloos in de pan slaat en APTBS gedurende de rest van de plaat schaterlachend de vlakschuurmachine tegen je trommelvlies zet. Sterker nog, zo zout als in pakweg We’ve Come So Far, I’m So Clean en slotakkoord I Will Die had ik ‘t nog niet vaak gegeten. Qua, eh, luide popmuziek. Toch benieuwd dus waar Ackermann en de zijnen uiteindelijk naartoe willen. Voorlopig liggen ze lekker op ramkoers.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Recensie: A PLACE TO BURY STRANGERS - Transfixiation