album
ROCK

KENSINGTON

Vultures

UNIVERSAL

Laten we beginnen met wat namedropping, hebben we dat gehad. Vultures werd opgenomen in Berlijn, gemixt in Londen door Cenzo Townsend (U2, Snow Patrol, Editors) en gemasterd in New York door Steve Fallone (The Strokes, TV On The Radio). Of die grote namen en wereldsteden ook wat hebben opgeleverd? Jazeker . . .

Neem Ride: zelden was het woord ‘bezwerend’ zo van toepassing op een liedje. De opbouw, de koortjes, de onrustige drums. Net zo makkelijk schudden de vier er vervolgens een swingend nummer als Don’t Look Back uit. Op zijn best is de band in liedjes die beide kenmerken hebben, zoals het werkelijk prachtige Call My Name en Ghosts. En het mooie is: Kensington heeft iets eigens. Want ondanks dat de invloeden talrijk zijn (noem alle Britpopbands maar op), is het de Utrechters gelukt om anders te klinken. Behalve in It Doesn’t Have To Hurt dan, daar wordt het ineens wel erg Editors-achtig. Het is het enige mindere nummer op een plaat die verder zowel in een intieme setting als op een festival tot zijn recht kan komen. Je ziet de springende weides gewoon voor je bij We Are The Young. Beste Nederlandse plaat van het jaar. Tot nu toe, zeggen we er dan voor de zekerheid bij.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Oliver ...
De nieuwe <span class="oor">OOR</span> is uit! Bestel 'm nu in onze shop
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop

De nieuwe OOR is uit! Met U2 (exclusief!), Sophie Straat, Inhaler, Orbital, Roger Waters, Naaz, Lankum, The Vices, The Beach ...
Wim de Bie: 'Pak al je zorgen in je plunjezak en fluit!'
het poparchief

Wim de Bie: ‘Pak al je zorgen in je plunjezak en fluit!’

De Bie Zingt, heette het in 1984 verschenen solo-debuut van Wim de Bie. Dat kon hij dus ook al, zingen ...

Recensie: KENSINGTON - Vultures (album) | OOR