album
SYNTHIPOP

MAUS, JOHN

We Must Become The Pitiless Censors Of Ourselves

UPSET THE RHYTHM/KONKURRENT

Die Peter Murphy-act, gedramatiseerd met zelf overgedubte Gregoriaanse koren, staat haaks op de soms flinterdunne synthesizermotiefjes en elektronische drumbeats die – ik krijg het beeld van de twee sinds een paar weken niet meer uit mijn hoofd – dit kind van de jaren tachtig onherroepelijk aan het hitje When The Rain Begins To Fall van Jermaine Jackson en actrice Pia Zadora doen denken. Zo lichtvoetig en tegelijkertijd zwartgallig klinkt John Maus. ‘Cop killer / Kill all the cops tonight / Kill them, cop killer / Kill all the cops in sight’, zingt Maus geheel out of character tijdens de donkerste momenten over een traag doemritme. Het lijkt een postmoderne act vol ironie, maar dat is het niet, bezweert de Amerikaan. Zijn eerste albums uit 2006 en 2007 bleven onopgemerkt, maar gelden in sommige kringen als voorbode van de chillwave-golf enige jaren later. Met zijn derde album raakt hij een wonderlijke snaar. ‘It’s as if a gang of drag queens walked into the sessions for Joy Division’s Closer and exploded,’ schreef Pitchfork al over zijn ‘retro-futurist synth-pop’. En zo is ‘t. Maus danst op Curtis’ graf en hij bedoelt er niks mee.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk'
muziek in coronatijd

‘Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: MAUS, JOHN - We Must Become The Pitiless Censors Of Ourselves (album) | OOR