ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Wildheart bevat zijn sterkste songs tot nu toe, maar gaat door de triple x-rated inhoud geen hitsingles als Adorn afleveren. Het vooruitgesnelde Coffee kan nog als liefdevol worden omschreven, maar hoogtepunt The Valley ligt dichterbij Rammsteins Pussy dan Boyz II Mens I’ll Make Love To You. ‘I wanna fuck like I’m filming in the valley’, zingt de freak, terwijl hij op de achtergrond in kreunstem een checklist afwerkt: ‘Lips, tits, clit, sit’. Veel meer kan muziek niet op een pornoflick lijken. Het euforische Waves gaat vervolgens over de oceaan, maar niet heus, en in FLESH beleeft Miguel zijn grootste climax ooit, vastgelegd in de vorm van een ongelooflijk hoge uithaal. Bijna al deze nummers zijn volgepakt met slordige gitaren, dubbel gedipt in reverb, want goede seks is smerig. Tussen al het neuken door wordt er gelukkig ook nog nagedacht. In A Beautiful Exit droomt Miguel hardop over sterven op een hoogtepunt en in het diep persoonlijke What’s Normal Anyway weet hij zijn eenzaamheid knap te verwoorden. ‘Too proper for the black kids / Too black for the Mexicans / I’m in a crowd and I feel alone’. Het is na dit nummer des te mooier dat hij Lenny Kravitz, ook zo’n artiest die overal tussen valt, heeft opgetrommeld voor een symbolische gitaarsolo. Die komt voorbij in slotsong Face The Sun, een niet al te bijzonder liefdeslied, ware het niet dat Miguel over het talent beschikt ieder refrein als zijn ultieme te doen klinken. Wildheart heeft wat weg van het geilste werk van Prince, maar is vooral een plaat naar zijn maker: een beetje raar, maar ontzéttend lekker.