album
avant-garde

Zea

Witst Noch Dat D'r Neat Wie

MAKKUM/XANGO

Na jaren springerige samplepop verraste Zea (het soloproject van Arnold de Boer, ook frontman van Nederlands meest avontuurlijke band The Ex) vier jaar geleden ineens met een akoestische, heel persoonlijke plaat: Moarn Gean Ik Dea. Inderdaad, in De Boers Friese memmetaal. Sindsdien maakte hij een plaat met jonge improtoetsenheld Oscar Jan Hoogland (Summing) en eentje met instrumentale, minimale gitaarwringsels (Minimal Guitar, dus), maar qua Fries is dit de eigenlijke opvolger van Moarn Gean Ik Dea.

De inzet is minder persoonlijk deze keer, meer gericht op de wereld. Ja, dat kan, ook in het Fries. Dan zing je Gean Net By My Wei. Jawel, Ne Me Quitte Pas van Jacques Brel. Of je vertaalt een gedicht van de experimentele dichter Bert Schierbeek in het Fries, of van Hans Faverey, of de Surinaamse dichter Ch.H. Eersel. Van alle teksten staan de Nederlandse en Engelse vertalingen in het fraaie boekje, plus een per nummer wisselende ‘vierde taal’. Friesland kan dat heel goed gebruiken, een blik op de wereld en een blik vanuit die wereld – maar, landgenoten, is dat voor Nederland heel anders? Met zijn akoestische gitaar als dominante factor en subtiele versierselen en verstoringen her en der gaat De Boer hier weer heel direct en tegelijkertijd experimenteler dan ooit te werk. En wat klinkt die taal toch rijk, opgehokt in gesproken-woord-passages of gevleid in hoekige melodieën. Als Fries vind ik het prachtig, maar ik hou dit moois niet graag voor mezelf.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Recensie: Zea - Witst Noch Dat D'r Neat Wie