album
Avant-garde

LUKE ABBOTT

Wysing Forest

Dikke sjaal om de nek tegen de winterkou. Hij draait bedachtzaam aan de knoppen. Analoog geruis en gebrom borrelt op uit twee grote speakers schuin achter hem. Daarachter begint het bos. Een stilleven van een moderne meester. Langzaam (het filmpje duurt 10 minuten) zwelt een ritmische impuls aan en wint terrein op de psychedelische drone, maar echt dansbaar, zoals Abbotts eerdere werk, wordt het geen moment. Alle negen composities van zijn nieuwe plaat zijn op deze wijze tot stand gekomen, als artist in residence van het lokale kunstencentrum gedurende zes weken in 2012. Improviserend met loops en synthsounds, live in zijn mobiele studio of in die prachtige tuin. Wysing Forest. Het moet er spoken. Het spookt in ieder geval in Abbotts Wysing Forest. De analoge schetsen zijn adembenemend, maar niet altijd in schoonheid. Het kraakt, het schuurt, het verontrust, en ja, Abbott stelt het geduld van de luisteraar danig op de proef. Pas op de helft van de cd, die als één lange elektro-akoestische performance moet worden gezien, geeft hij de beats enige ruimte. In Free Migration en Highrise herkennen we iets van de glitch-techno waarmee hij naam maakte op de labels van James Holden en Gold Panda. Holden bracht in 2010 Abbotts debuut Holkham Drones uit en is ook nu weer zijn beschermheer. Een betere referentie is er niet voor dit intrigerende werkstuk. Verstilde pracht. In a beautiful place out in the country.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk'
muziek in coronatijd

‘Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: LUKE ABBOTT - Wysing Forest (album) | OOR