blog

Het beste van Live At The Roadhouse (deel 2)

Leven we in een droom? What year is it? How’s Annie?! Vragen, vragen en nog eens vragen na de allerlaatste aflevering van Twin Peaks. Smullen voor het type mens dat zich graag bezighoud met zulks. Frustrerend voor de casual kijker, die in die andere superhippe serie juist werd getrakteerd op ondooie draken en uit fanfictie ontsnapte romantiek. Niemand kan echter problemen hebben met het muzikale vertoef in Twin Peaks: The Return, dat in het tweede deel van dit nu al klassieke seizoen zelfs wat verrassingen in petto had. Een overzicht van de beste optredens at the Roadhouse, deel twee. Deel één is hier nog te lezen.

Eddie Vedder – Out Of The Sand (Aflevering 16)
Eddie Vedder aankondigen, dat klinkt toch altijd een beetje alsof je twee rottweilers roept. De Pearl Jam-zanger op een podium uitnodigen met zijn volledige, bij geboorte geregistreerde naam klinkt inderdaad een stuk chiquer. Edward Louis Severson the third zingt in de laatste, cruciale episode voor de dubbele Twin Peaks-toegift een prachtig emotioneel Out Of Sand en ineens heb je spijt dat je geen tweede hypotheek nam of nier verkocht om je een kaartje te kunnen veroorloven voor die soloshows die de zanger afgelopen lente in de AFAS Live gaf.

James Hurley – Just You (Aflevering 13)
Iedere man heeft het weleens gedaan, toch? Tegen z’n meissie of mannetje aangekropen, een paar kusjes in zijn of haar nek, je lippen richting zijn of haar oren, stilletjes je mooiste Justin Timberlake-stem uit je onderbuik naar boven boeren en vervolgens hijgen: ‘juuuuuust youuuuuu aaaaaand IIIIII…’ Weg seksuele spanning, maar grappig is het wel. Het meest tenenkrommende stukje uit het oorspronkelijke Twin Peaks kreeg een prachtige reprise in aflevering dertien van dit nieuwe seizoen. Mietje in leren jas James Hurley, twee naamloze meisjes en dat verschrikkelijk zoetsappige liedje. Een middelvinger met een grijns, together forever.

Chromatics – Saturday (Aflevering 12)
Niet zozeer één van de meest opvallendste optredens, maar wel één die naar de meeste muzikale ontdekkingswegen voorbij Twin Peaks leidt. Aflevering twaalf van The Return eindigde met een ingetogen instrumentale versie van Saturday, een adembenemend synthpopnummer van Johnny Jewel en Desire dat in volledige versie te vinden is op Jewel’s Windswept-album. De gitarist en producer van Chromatics heeft op zijn Italians Do It Better-label een discografie opgebouwd die iedere Twin Peaks-liefhebber móet uitpluizen. Zowel onder eigen naam als met artiesten als Symmetry, Heaven, Desire, Glass Candy, In Mirrors en nog vele anderen maakt Jewel muziek met een unieke Twin Peaks-sfeer. De serie zelf mag dan geëindigd zijn, de klanken en smaken leven voort in Jewel’s platen.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

nieuws

Word lid van Club OOR en kies je welkomstgeschenk!

Als je nu een abonnement neemt op OOR, word je niet alleen automatisch lid van Club OOR - waarmee je jaarlijks ...
concert
Kaleo

Kaleo kampt met geloofwaardigheids-probleem

‘Looked the devil in the eye. The devil’s gonna make me a free man’, begint Jökull Júlíusson, frontman van Kaleo ...
nieuws
Stone Temple Pilots

Stone Temple Pilots verwelkomen nieuwe zanger

De Stone Temple Pilots zijn weer actief. Gisterenavond presenteerde de band een nieuwe zanger. Zijn naam is Jeff Gutt, bekend van de ...