film

David Byrne’s American Utopia gaat van hier naar nergens

David Byrne maakte in 2019 een Broadway-voorstelling rond zijn album American Utopia en regisseur Spike Lee legde die vast op film. Het resultaat overtreft de klassieke concertfilm Stop Making Sense. Betere technologie en 35 jaar persoonlijke groei maken het verschil.

Foto Kamiel Scholten (Down The Rabbit Hole 2018)

Het podium is leeg. David Byrne zit achter een tafel en houdt een model van het menselijke brein in zijn hand. Hij zingt: ‘Hier is het gebied dat vraagt om aandacht. En hier is het gebied dat doorgaat met leven, ook als de rest zelden wordt gebruikt.’ Hij doelt op het zelf, dat is alleen.

Hij besluit het lied, Here, met: ‘En hier is de verbinding met de andere kant.’ Letterlijk: de corpus callosum, de balk tussen de twee hersenhelften. Maar vooral figuurlijk: de andere kant is de ander.

Gaan wetenschap en kunst, logica en poëzie samen? Alleen als je je hele brein gebruikt. Maar dat is niet het thema van American Utopia, de titel van Byrne’s soloalbum uit 2018 en bijbehorende podiumproductie. De is op film vastgelegd door regisseur Spike Lee. Voorstelling en film zijn de natuurlijke nazaat van (het logische vervolg op?) Stop Making Sense, de concertfilm uit 1984 rond Byrne’s toenmalige groep Talking Heads.

Net als toen is de nieuwe voorstelling conceptueel van aard en de film droog gedraaid. Maar er is een belangrijk verschil. Stop Making Sense is een verzameling losse liedjes. De twintig nummers van American Utopia – een mix van nummers van het gelijknamige album en bekend Talking Heads-repertoire – vormen tesamen een verhaal. Ze zijn een betoog.

Geestige monologen
American Utopia is meer dan een concert, het is een theatervoorstelling. Met muziek, dans, licht. En gesproken woord. Byrne’s korte monologen tussen de nummers zijn overpeinzingen van een vragende geest, filosofisch en geestig. Ze geven de muziek context en verhelderen het verhaal.

Ze zijn in feite onmisbaar, zoals het bijbehorende live-album – zonder de babbels – duidelijk maakt. David Byrne, de prater, de communicator—wie had dat gedacht van de pseudo-autistische hork die in de jaren zeventig bekend werd als voorman van die bijzondere new wave band uit New York, Talking Heads?

En dat is precies het punt van American Utopia: het brein is flexibel, het is lenig, het kan leren. Het kan nieuwe connecties maken en nieuwe verbindingen leggen. De twintig liedjes van American Utopia verhalen over de reis van een introvert kind, verbijsterd door de chaos en wemeling van de wereld, naar een mens die zich laaft aan anderen, aan andere mensen. Het is meer dan een humanistische betoog. Het is een helende boodschap.

Prikkelend schouwspel
De aankleding van de voorstelling is doordacht. Het doet in zijn minimalisme denken aan de theaterproducties van Laurie Anderson en Kraftwerk: het podium is leeg, er is geen decor, geen geluidsapparatuur, geen kabels of snoeren, en, opvallend genoeg, geen beeldschermen voor projecties. Er zijn alleen mensen op het toneel – de muzikanten met hun instrumenten, ’that’s the show’ – en de mensen in de zaal. De muzikanten bewegen vrij, in choreografie. Het onderscheid tussen muziek en dans valt vrijwel weg.

Dat is door regisseur Spike Lee fraai vastgelegd door de camera te plaatsen zowel voor het toneel (blik publiek vanuit zaal) als achter het toneel (blik muzikanten op zaal) als boven het toneel (onmogelijke blik die de geometrie van de choreografie helder maakt). Tesamen met close-ups en montage levert dat een prikkelend schouwspel op. Het minimalisme – en de gedachte achter de voorstelling – komt optimaal tot recht. Alleen mensen en hun interactie. Samen creëren ze schoonheid.

Van persoonlijk naar algemeen
De band telt muzikanten en dansers van drie continenten, is heterogeen van afkomst, huidskleur, geslacht en geaardheid. Een afspiegeling van het multi-culturele New York, de poort van immigratieland Amerika. ‘We zijn allemaal toeristen in dit leven’, aldus Byrne. En hop, daar zet Everybody’s Coming to My House in. Er is veel om je over te verwonderen in die wemelende wereld, Everyday is a Miracle. Denk voor jezelf en wees aardig voor elkaar, weet het gerijpte kind.

American Utopia is niet alleen persoonlijk, het wordt ook politiek. Byrne adopteert Janelle Monáe’s protestsong Hell You Talmbout, over dodelijk politiegeweld tegen gekleurde mensen, in een arrangement van slagwerk en koorzang. Voor dit ene moment zijn er beeldprojecties, om slachtoffers een naam en een gezicht te geven.

Fellini finale
De pointe van de voorstelling: ‘We zijn een werk in wording, ons brein is kneedbaar,’ en daar volgt de a capella gezongen, utopische gospel One Fine Day. Een betere wereld is binnen bereik, als we ons ertoe zetten.

Voor het slotnummer Road To Nowhere stappen Byrne en band van het toneel de zaal in. Het is zeker niet toevallig dat American Utopia eindigt zoals Federico Fellini diens Otto e mezzo afsloot, met een fanfare in polonaise. Net als de regisseur in – en van – die film is David Byrne de kunstenaar die zichzelf geneest, via introspectie en het scheppen van schoonheid. Groter worden triomfen niet.

David Byrne’s American Utopia is te zien via NPO Start.

deel dit artikel

Meer:

talking heads
winactie

Win! Uniek magazine over Talking Heads-film ‘Stop Making Sense’

Bij de nieuwe film verschijnt ook een fraai...
winactie

Win! Uniek magazine over Talking Heads-film ‘Stop Making Sense’

Bij de nieuwe film verschijnt ook een fraai...
album

Little Creatures & True Stories & Naked

album
TALKING HEADS

Little Creatures & True Stories & Naked

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN