Blog

Filmtip: Twenty Feet From Stardom

Grote kans dat u Charlotte Crossley, Merry Clayton en Lisa Fisher wel eens heeft horen zingen. Ook al zeggen de namen van deze dames u waarschijnlijk niets, toch zijn ze te horen op rockclassics van Sting, Bruce Springsteen en The Rolling Stones. Documentaire Twenty Feet From Stardom van Morgan Neville (Respect Yourself: The Stax Records Story, Johnny Cash’s America) gaat over deze vrouwen. Hun beroep? Achtergrondzangeres. De film draait vanaf vandaag in de bioscoop.

Twintig voet, zo ver staan de achtergrondzangeresessen ongeveer van de ster verwijderd op het podium. Aan de hand van interviews, foto’s en vele oude concertbeelden haalt Neville ze uit de schaduw. Twenty Feet From Stardom vertelt het verhaal van veelal zwarte vrouwen (en enkele mannen) die een onmiskenbare bijdrage leverden aan zoveel klassieke rocknummers. Zonder ‘rape, murder, it’s just a shot away’ had Gimme Shelter van The Rolling Stones bijvoorbeeld heel anders geklonken. Waarom kiezen deze vrouwen voor een leven net buiten de schijnwerpers? Hoe kan het dat ze meestal van Afro-Amerikaanse komaf zijn? En wanneer is de droom om zelfs eens vooraan op het podium te staan verminderd?

Het zijn vaak schrijnende verhalen, die aan de hand van vele interviews met onder anderen Bruce Springsteen, Sting, Mick Jagger en natuurlijk de zangeressen zelf verteld worden. In de jaren zestig maakten de zangeressen de overstap van de kerk (gospel) naar de popmuziek en deden de ‘doo doo do’-harmonieën er hun intrede. Neville probeert de vraag te beantwoorden waarom het deze zangeressen zelden lukt een solocarrière van de grond te krijgen. Is het racisme? Pech? Of een te klein ego? Een interessante vraag, waar geen eenduidig antwoord op is.

Het beste verhaal in Twenty Feet From Stardom is dat van Darlene Love. Ze werkte voor Phil Spector, werd door hem belazerd (zo bracht hij materiaal van haar onder een andere naam uit) en besloot huishoudster te worden. Tijdens het schoonmaken hoorde ze Christmas (Baby Please Come Home) een nummer dat ze in 1963 had opgenomen voor een verzamel-cd van Spector. Ze besloot na een gesprek met Steven van Zandt ( van de E-Street Band) van LA naar New York te verhuizen en weer te gaan optreden. Tot op de dag van vandaag zingt ze ieder jaar het nummer Christmas (Baby Please Come Home) in de Late Night-show van David Letterman.

Het zijn de archiefbeelden die de muziekliefhebber vooral zullen doen laten smullen. Zo zien we Bowie een machtige versie van Young Americans zingen samen met achtergrondzanger Luther Vandross, en vertelt Springsteen over zijn ontmoeting met de later als soloartiest succesvolle Vandross – hij is een van de uitzonderingen – tijdens een busrit naar Philadelphia. Veel pratende hoofden dus in deze film, die dankzij de afwisseling met archiefmateriaal en recente optredens – zo komen drie leden van de Blommons, onder wie Darlene Love, voor het eerst in veertig jaar weer bij elkaar om Da Doo Ron Ron te zingen – toch de volle anderhalf uur weet te boeien.

Twenty Feet From Stardom (Wild Bunch) draait vanaf donderdag 28 november in de bioscoop.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Such Pretty Forks In The Road
album
Alanis Morissette

Such Pretty Forks In The Road

Als je in de tweede helft van de jaren negentig een clipzender aanzette, was de kans dat er binnen een ...
'Ik heb die mensen in het publiek dus tóch nodig'
ontmoetingen

‘Ik heb die mensen in het publiek dus tóch nodig’

En ook al kennen Ferry (De Kift) en Marien (Moss, Opera Alaska) elkaar niet, in het Hollandse zonnetje komen de ...
A New Day Now
album
Joe Bonamassa

A New Day Now

Joe Bonamassa debuteerde in 2000 veelbelovend met A New Day Yesterday. De toen 22-jarige New Yorker speelde uitstekend gitaar en ...

Filmtip: Twenty Feet From Stardom (Blog) | OOR