film

Nick Cave ontdekt waarde van leven en mens in derde film (bios)

De nieuwe Nick Cave-documentaire This Much I know To Be True is van 11 tot en met 15 mei is in ruim tachtig Nederlandse bioscopen te zien. De film ligt in het verlengde van beide voorgaande films, in de zin dat ook deze de 64-jarige Cave heel dicht op de huid zit – de mens breekt geregeld door de mythe heen – en dat de muziek (liveregistraties van liedjes in een intieme setting) zorgt voor een groot deel van het beeldmateriaal.

Andrew Dominik, die in 2016 de Cave-film One More Time With Feeling maakte, regisseerde de film. De eerste helft van This Much I know To be True richt zich op songs van het album Ghosteen (2019) en tweede helft op die van opvolger Carnage (2021). Wie beide albums in zijn/haar hart gesloten heeft, zal na afloop voldaan huiswaarts keren, want de film biedt in dat opzicht het volle pond.

De registraties zijn prachtig. Drie achtergrondvocalisten voor het gospeleffect, een kwartet stemmige strijkers, een drummer en gitarist (beide spaarzaam actief). Plus de toegewijde adjudant Warren Ellis op de synthesizer (vaak een mini-gevalletje). Soms dirigerend als een enthousiaste derwisj, wat voor aanstekelijke beelden zorgt. En natuurlijk de getekende, doorleefde kop van Cave, die in opperste concentratie boven de pianotoetsen schitterend zijn rouwvolle teksten zingt/declameert.

De film heeft – buiten deze muziek – een aantal andere voor Cave-watchers alleszins interessante scenes. Curieus is het begin waarin Cave – daartoe zogenaamd opgeroepen door de Britse regering, die stelt dat er door corona als toerend artiest geen droog brood meer te verdienen valt! – zich heeft laten omscholen en als een in een witte jas gehuld keramiek-specialist zijn collectie porseleinen duiveltjes toont en van kundig commentaar voorziet.

Eveneens curieus is het fragment waarin Marianne Faithfull haar opwachting maakt als een tragische, maar montere majesteit met slangetjes uit haar neus, verbonden met een zuurstofapparaat. We zien en horen de 75-jarige door ziekte getroffen diva niet zingen, in plaats daarvan draagt ze het gedicht Prayer Before Work van May Sarton voor.

Elders doet Cave uit de doeken dat de uitgesponnen, soundscape-achtige natuur van Ghosteen vrijwel geheel op het conto van Warren Ellis geschreven dient te worden. Cave lachend: ‘Als ik hem een song lever, moet ik hem bij zijn hoofd vastpakken en zeggen: “Warren, dit is een song. Met andere woorden: Laat ‘m ook als een song klinken.”‘ Maar Ellis begint uit zichzelf steeds een klanktapijt te knopen. Volgens Cave elimineert Warren de andere Bad Seeds-leden een voor een. ‘Ik ben de volgende’, grapt hij.

Ook geeft Cave inzage in zijn populaire blogwerk The Red Hand Files. Het wordt bijna filosofisch/spiritueel tegen het einde, waar ook zoon Earl even in beeld komt. Voorts horen we Cave zeggen dat hij inmiddels tot het inzicht is gekomen dat het leven zin heeft en mensen toch waardevol zijn. Deze niet-muzikale fragmenten zijn een fijne bonus, ze geven de Cave-liefhebber veel stof tot nadenken en napraten.

Vertolkte nummers: Spinning Song, Bright Horses, Ghosteen, Galleon Ship, Hollywood, Waiting for You, Ghosteen Speaks, Hand of God, White Elephant, Albuquerque, Lavender Fields en Balcony Man.

This Much I Know To Be True draait van 11 tot 15 mei in de bioscoop. Kaartjes zijn te koop via thismuchiknowtobetrue.com (met deelnemende bioscopen en aanvangstijden).

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De nieuwe <span class="oor">OOR</span> is uit! Bestel 'm nu in onze shop
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop

De nieuwe OOR is uit! Met Editors, Wilco, Tamino, Alex G, Porcupine Tree, Oasis, DJ St. Paul, Cesar Zuiderwijk, Nits, Popronde 2022 ...
EBM
album
Editors

EBM

Het prikkelendste verhaal rond de zesde Editors-plaat Violence (2018) was dat Tom Smith en consorten de productionele hulp hadden ingeroepen ...
'Vieze Asbak, Natte Visstick... dat zijn de hypenamen'
column
klaas knooihuizen

‘Vieze Asbak, Natte Visstick… dat zijn de hypenamen’

'Getreiter en genialiteit gaan uitstekend samen bij de meme­techno van Gladde Paling en Natte Visstick', schrijft colum­nist Klaas Knooiihuizen ...

Nick Cave ontdekt waarde van leven en mens in derde film (bios) (film) | OOR