OOR Tipt

Jazz op North Sea 2017: Ambrose Akinmusire

Vandaag strijkt North Sea Jazz weer neer in Rotterdam. Het festival debuteerde ooit met uitsluitend namen als Dizzy Gillespie en Count Basie op de affiche, maar is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan jazz alleen. Dit jaar vindt je er onder andere hippe artiesten als r&b-vernieuwer Sampha en slimme rapper NoName. Daarnaast zijn ook popheadliners als Jamiroquai en Usher van de partij. Mag North Sea zich met zulke grote publiekstrekkers nog wel profileren als Jazz? Zeker weten wel. Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, vindt ook op deze 42e editie weer talloze ‘echte’ jazznamen. In aanloop naar het festival tip ik, toch wel de Ryan Gosling in La La Land van OOR, elke dag een artiest waar onze hoofdredacteur jeuk van krijgt. Met vandaag: Ambrose Akinmusire, de Miles Davis van onze generatie.

Wie?
Ambrose Akinmusire, geboren in 1982 te Oakland. Over zijn jeugd is niet veel bekend. Wel weten we dat hij regelrecht uit de schoolbanken werd gerecruteerd door de ervaren saxofonist Steve Coleman, die in Akinmusire een ongekend talent hoorde. Sindsdien is de voor jazzbegrippen nog jonge trompettist overladen met superlatieven en jazzprijzen. Hij tekende bij het prestigieuze Blue Note en bracht er tot dusver drie albums uit, stuk voor stuk vooruitstrevende meesterwerken met krachtige spirituele en politieke thema’s. In Rollcall For Those Absent, één van de nummers op tweede album The Imagined Saviour Is Far Easier To Paint, leest een kinderstem de namen op van door politiegeweld omgekomen zwarte Amerikanen. Akinmusire trok er de aandacht van Kendrick Lamar mee, en is te horen in het chaotische slot van To Pimp A Butterfly.

Hét nummer
‘A composer that should be heard, studied and enjoyed’, schreef gerenommeerd jazzblad Downbeat onlangs over Ambrose Akinmusire. De trompettist maakt geen easy listening muziek, dat moge met zo’n uitspraak duidelijk zijn. Zijn werk is diepgaand en complex, zowel thematisch als technisch. Hij fuseert moderne en ouderwetse invloeden en hoogvirtuoos spel in ontzettend gelaagde composities. In zijn meest opvallende nummers doet Akinmusire écht nieuwe dingen; maakt hij muziek zoals je die nooit eerder hoorde. Een van die songs is Our Basement (Ed), waarin de muzikant in duet gaat met vocaliste Becca Stevens (dit jaar ook aanwezig op het festival). Een spookachtig doch sexy nummer. Vooral dat slot. Zij kreunt, hij steekt.

Op North Sea Jazz…
…zijn Ambrose Akinmusire en zijn kwartet met afstand de avontuurlijkste act op een zondagavond die barst van de laagdrempeligere festiviteiten. Wie iets spannenders zoekt dan Jamiroquai of een ode aan Prince door The New Power Generation, kan bij hem het diepe in. Akinmusire staat garant voor ‘echte’ jazz die zowel oude tradities hooghoudt als nieuwe gebieden aandoet. Geen makkelijke muziek, wél belangrijke.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Bospop slotdag: Een kwestie van geduld
concert

Bospop slotdag: Een kwestie van geduld

Van de 39ste editie van het driedaagse Bospop blijkt met name de afsluitende zondag populair, die dus vlotjes uitverkoopt, niet ...
WOO HAH!: De grootste turn up van het jaar
concert

WOO HAH!: De grootste turn up van het jaar

Wat doe je als je zelf eigenlijk te oud bent voor een festival, en zoonlief te jong? Dan ga je ...
North Sea Jazz dag 3: Kamasi Washington, Gladys Knight, Janelle Monáe
concert
Janelle Monáe

North Sea Jazz dag 3: Kamasi Washington, Gladys Knight, Janelle Monáe

North Sea Jazz dag 3, op papier een dag vol bewezen klappers. Kamasi Washington: altijd machtig. Janelle Monáe: altijd een ...

Jazz op North Sea 2017: Ambrose Akinmusire (OOR Tipt) | OOR