concert
Pop

AFAS Live danst op rommelige Robyn

Fans waren woest toen Robyn haar intieme Melkweg-show verplaatste naar de veel grotere AFAS Live wegens ‘logistieke redenen’. Er kwamen drie maanden wachten bij. Alsof ze al niet lang genoeg geduld moesten hebben voor de Zweedse popdiva; acht jaar sinds de laatste plaat en zeven jaar sinds een Nederlandse show. Robyn blijkt het wachten waard. Zelfs nu, met een rommelige popshow.

Het is een lange tijd, acht jaar. De meeste popartiesten zouden vergeten zijn, zo vlak voor de definitieve doorbraak van het streamingtijdperk. Robyn is dan ook geen standaard zangeres. Als Robyn iets doet, doet ze het op haar originele manier. Kijk maar naar haar laatste video, waar ze iconisch danst tussen ruïnes van Griekse tempels. Ongetwijfeld een synoniem voor stukgelopen liefde, het grote thema op Honey, die langverwachte nieuwe plaat van Robyn. Never gonna be brokenhearted. Ever again. Robyn is pijn gedaan, maar ze danst de tranen weg.

Robyn verandert de AFAS Live in een nachtclub. Als je zo naar het podium kijkt, begrijp je ook waarom de Melkweg een logistiek probleempje zou zijn geworden. We zien vier lagen met reusachtig wapperende lakens, daartussen zes verstopte bandleden. De kleine Robyn staat op de voorgrond. Een origineel plaatje. Op Instagram ziet het er ongetwijfeld indrukwekkender uit, maar op het moment suprême komt de voorstelling toch iets tekort.

Waar dat nou precies aan ligt… De zang? Loepzuiver. Enthousiasme? Spat eraf. De show? Moet Robyn op het lijf geschreven zijn. Haar liefde voor grote pop ging altijd hand in hand met het nachtleven, waar de slordige concertopbouw duidelijk door geïnspireerd is. Twee jaar geleden dook ze nog last minute op in De School, aan de zijde van Mr. Tophat. Ze maakte een plaat met Röyksopp en voor Honey werd Metronomys Joseph Mount ingeschakeld. Samen creëerden ze negen frisse discopopliedjes die qua sound wat aan Róisín Murphy doen denken. Fans kregen wat ze hoopten; meer dan die one – of beter – couple hits wonder.

En laat daar het probleem zitten. De internationale pers prees Honey terecht de hemel in, maar aan het grote publiek ging de plaat voorbij. Dat wordt vanavond pijnlijk duidelijk: Honey, Missing U, Ever Again, Because It’s In The Music behoren stuk voor stuk tot de beste popliedjes van vorig jaar, maar de respons uit het publiek is nagenoeg nul. Het frisse nieuwe is lastig te vereenvoudigen met het plattere oude. Voor het merendeel van de aanwezigen blijft Robyn namelijk het meisje van die paar hitjes.

En dan, zonder aankondiging, wordt die groep op de wenken bediend. Euforie en nostalgie gaan hand in hand tijdens Dancing On My Own en Call Your Girlfriend. Liedjes die de tand des tijds doorstonden met een pionierende sound waar Katy Perry later mee aan de haal ging. Vanavond spreken ze een collectief geheugen aan. Amsterdam ontwaakt en geeft de uitvoeringen vleugels. Het doet Robyn zichtbaar goed. Er zijn twee toegiften, met With Every Heartbeat lijkt het feest compleet en wordt het totaalplaatje toch nog indrukwekkend. Hoe gaat dat op Down The Rabbit Hole uitpakken volgende week?

Gezien: 26 juni 2019, AFAS Live, Amsterdam

Fotografie: Willem Schalekamp

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

The Libertines
Club OOR
The Libertines

The Libertines

Lees alle inter­views, achter­grond­verhalen, recensies, columns en agenda­tips van OOR nu ook op OOR.NL. Exclusief voor abonnees. ABONNEE EN WIL ...
John Mayer biedt een warme deken in Ziggo Dome
concert

John Mayer biedt een warme deken in Ziggo Dome

Nieuw werk van popster John Mayer komt mondjesmaat. Sinds zijn laatste bezoek, twee jaar geleden, zijn er drie nieuwe singles ...
Giants Of All Sizes
album
Elbow

Giants Of All Sizes

Saai en hoogdravend geneuzel of geniale muziek van ontroerende schoonheid? Het is een vraag die in het verleden opdook bij ...

Recensie: AFAS Live danst op rommelige Robyn (concert) | OOR