concert

Angèle gaat net niet over de kop in AFAS Live

Tik-tik-tik klinkt het in de AFAS Live: het geluid van een geanimeerde optrekkende achtbaan vult de zaal. De bestuurder van het gevaarte? Angèle van Laeken, de nieuwste popsensatie van België. Een regenboogkleurige wereld met een portret van de Belgische als middelpunt verschijnt aan het einde van de baan. ‘Zijn jullie er klaar voor?’ vraagt de gewoonlijk Frans sprekende Angèle aan het publiek. Ja, schreeuwt de zaal in drie talen terug.

Fotografie Marc Prodanovic

Angèle is hot. Niet alleen in België en Frankrijk, waar ze met gemak meerdere arena’s na elkaar uitverkoopt, maar ook in Noord-Amerika hangt het bordje sold out geregeld aan de voordeur van concertzalen. Bovendien mocht ze twee shows verzorgen op het populaire festival Coachella, één jaar na het optreden van die andere Belgische ster uit Brussel, Stromae. Het is daarom opmerkelijk dat haar bekendheid Nederland (nog) niet bereikt heeft ondanks radiohitjes als Fever en Libre: de tribune van AFAS Live blijft gesloten.

Het concert in Amsterdam is de allerlaatste zaalshow van de Nonante-Cinq tour, vernoemd naar haar tweede album (2021), Angèle zal het tijdens de avond nog vaker benadrukken. En sporadisch lijkt het alsof haar uitgebreide tour in Noord-Amerika zijn tol heeft geëist: de Belgische lijkt met momenten moe en niet helemaal goed bij stem, vooral in het begin vraagt ze de toeschouwers opvallend vaak om hun inbreng.

Dat publiek is vanaf het begin in twee kampen verdeeld: zij die vloeiend Frans spreken en alles vanuit volle borst meezingen en zij die hoofdwiegend de liedjes gadeslaan. Gelukkig verschijnt de songtekst tijdens Tout oublier op het scherm: perfect voor degenen die tijdens het concert hun Frans willen opfrissen – correcte uitspraak niet gegarandeerd. Maar francophone of niet, het hele publiek scandeert Angèles naam.

Ta reine, een hymne over lesbische liefde, zorgt voor het eerste hoogtepunt van de avond. Angèle zingt met de oranje-wit-roze lesbische pride-vlag om haar schouders, met regenboogkleurige telefoonlichtjes tonen de toeschouwers hun liefde voor hun reine. 

De show – om maar in achtbaanmetaforen te blijven – gaat echter nooit helemáál over de kop. Het blijft een geregisseerd popconcert met de nodige dance breaks, strakke choreografieën en bombastische backingband, die Angèle’s liedjes een vleugje meer pit meegeven. Ze houdt zich goed staande tussen alle show op het podium en beweeglijke achtergrondbeelden, variërend van haar mopshondje Pepette tot een Instagrampagina die overschakelt naar een livebeeld van de zaal.

Angèle’s stem komt pas echt tot haar recht als ze in haar eentje op het podium staat of achter de piano zit. Drie nummers brengt ze met alleen de piano als begeleiding, waaronder een cover van Britney Spears’ …Baby One More Time. Een beetje comme ci, comme ça, maar het publiek zingt het uit volle borst mee. Tempête, een ballad over huiselijk geweld, ontroert juist. 

Angèle verdwijnt van het podium en het achtbaankarretje schiet uit de bocht, de ruimte in en de Belgische verruilt haar roze tweedjasje voor een glitteroutfit die net zo schittert als een sterrenhemel. Tijdens Libre – het begin van Angèle’s salvo aan radiohits – durven de aanwezige Nederlanders eindelijk het refrein mee te zingen: vive libre. En verder in de kosmos wacht ons de grootste ster van allemaal. Met een visual van een brandende zon op de achtergrond vergezelt een virtuele Dua Lipa Angèle voor Fever, het tweetalige duet dat Angèles doorbraak in de Engelssprekende wereld betekende.

Bruxelles je t’aime, over Angèles liefde voor haar geboortestad, is het eindstation van de achtbaanrit van vanavond. Wat volgt is een over de top viering van joie de vivre op z’n Belgisch: geanimeerde Brusselse en Luikse wafels vallen op het scherm en Angèle zingt gehuld in die andere belangrijke driekleur van de avond, de Belgische vlag. Amsterdam je t’aime verschijnt er na afloop op het scherm en vooruit, de Brusselse heeft ons hart vanavond veroverd, ondanks de schoonheidsfoutjes in de set. Met een carrière die net zo hard stijgt als de spannendste achtbaan kan het niet anders dat het Nederlandse publiek binnenkort volgt – zien we haar de volgende keer in de Ziggo Dome?

Gezien: 26 mei 2023 in AFAS Live, Amsterdam.

deel dit artikel

Meer:

column

‘Hoe konden die jongens zo idioot goed zijn geworden?’

Tjeerd en Sven waren vrienden van mijn nichtje,...
column

‘Hoe konden die jongens zo idioot goed zijn geworden?’

Tjeerd en Sven waren vrienden van mijn nichtje,...
nieuws

Bon Iver komt in april met nieuw album ‘Sable, Fable’

Vrijdag de 11de van april mogen we genieten...
nieuws

Bon Iver komt in april met nieuw album ‘Sable, Fable’

Vrijdag de 11de van april mogen we genieten...
OOR woord

‘Zo schat je muziek op waarde: vingers in de oren, ogen op de cijfers’

Wie zich druk maakt over Roxy Dekker en...
OOR woord

‘Zo schat je muziek op waarde: vingers in de oren, ogen op de cijfers’

Wie zich druk maakt over Roxy Dekker en...
nieuws

5 tracks die je niet mag missen: The Black Keys, Kingfishr, Giveon

Het halve land lijkt ziek te zijn, de...
nieuws

5 tracks die je niet mag missen: The Black Keys, Kingfishr, Giveon

Het halve land lijkt ziek te zijn, de...
oor-shop

De nieuwe OOR! Chabot en Van Nieuwkerk over Bob Dylan

Met Bob Dylan, Bonnie ‘Prince’ Billy, Inhaler, Led...
oor-shop

De nieuwe OOR! Chabot en Van Nieuwkerk over Bob Dylan

Met Bob Dylan, Bonnie ‘Prince’ Billy, Inhaler, Led...
nieuws

Kendrick Lamar met SZA naar de Johan Cruijff ArenA

Groot, groter, grootst. In ongeveer één week tijd...
nieuws

Kendrick Lamar met SZA naar de Johan Cruijff ArenA

Groot, groter, grootst. In ongeveer één week tijd...

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN