concert

De dEUS-motor ronkt als een Formule 1-wagen van Mercedes

Het twintigjarig jubileum van The Ideal Crash viert dEUS met een toertje door Europa. Integrale uitvoeringen van de plaat waarmee de Belgen in 1999 ook buiten de landsgrenzen naam en faam maakten en De Grote Doorbraak forceerden. Maar, zo zegt zanger Tom Barman met een schuin oog op het eind van het jaar te verwachten nieuwe album, het is ook ‘the perfect time to get the engine going again, to get the fucking machine back on the road’. Tijdens het eerste deel van een stijf uitverkochte drieluik in de Ronda van TivoliVredenburg ronkt de motor, ondanks een kleine hapering halverwege, als een Formule 1-wagen van Mercedes.

Nee, over de setlist hoeven we vooraf niet te speculeren. ’The Ideal Crash, integraal, 56 minuten en 14 seconden’, zegt Barman in het begin van de avond nog maar even ten overvloede. En dus trappen we af met het weerbarstige Put The Freaks Up Front dat dankzij uit het niets opduikende dansers en danseressen van de nodige extra energie wordt voorzien. De huppelende, springende en wild met hun hoofden schuddende meisjes en jongens vormen een mooie en welkome aanvulling op de statische band die sinds het vertrek van stergitarist Mauro Pawlowski sowieso al aan uitstraling heeft moeten inboeten. Aan Bruno de Groote de ondankbare taak om de charismatische, mysterieuze Mauro te doen vergeten, iets wat zowel qua spel als performance natuurlijk vrijwel onbegonnen werk is maar waar de voormalige gitarist van onder anderen Raymond van het Groenewoud zich gedurende het concert wel steeds beter in slaagt.

Zeker in de subtielere liedjes horen we afgepast vakwerk van De Groote die bovendien samen met drummer Stephane Misseghers en bassist Alan Gevaert op gezette tijden fraaie zangkoortjes aflevert. Maar wat vooral blijft hangen, is de algehele hoge kwaliteit van een tijdloze prachtplaat. Intieme songs als Sister Dew, The Magic Hour en Magdalena dirigeren het duimendikke kippenvel vanuit de nek richting armen en benen en laten in een paar seconden het hele lichaam tintelen. Het gekke is dat de Ronda er niet meteen heel euforisch in mee gaat en net als bij de opkomst van de band over het algemeen wat ‘lauw’ reageert. ‘Wat zijn jullie stil’, merkt Barman niet voor niets ergens halverwege op. Prompt stokt de dEUS-machine even en dreigt er wat zand in de motor te komen.

Tijdens de titelsong van de jubilaris, een beoogd hoogtepunt, voel je weer kippenvel op de armen staan, maar dit keer komen de haren omhoog omdat violist/toetsenist Klaas Janzoons het verkeerde akkoord op z’n keyboard pakt en er een hele lelijke valse noot uit perst. Het is sowieso een rommelige fase waarin de band de focus even kwijt lijkt te raken. Barman slaat in hetzelfde liedje onbedoeld de microfoon tegen z’n mond, hard genoeg om er een gemeend ‘ahhh!’ op te laten volgen. En even later, tijdens die andere grote hit Instant Street, vergeet de rest van de band doodleuk het intro in te zetten waardoor er twee keer moet worden opgestart.

Heel even lijkt dEUS de scherpte te verliezen en hou je je hart vast voor de rest van de set waaronder het meest experimentele nummer dat nog op de rol staat. Die angst blijkt ongegrond. Het tegendraadse, maar tegelijkertijd heerlijk groovende Let’s See Who Goes Down First groeit met een onheilszwanger Everybody’s Weird en een langgerekt Dream Sequence#1 uit tot adembenemende hoogtepunten. Daar komen in de toegift nog wat oeuvre-highlights bij, zoals het aan The Ideal Crash verwante Nothing Really Ends en een funky Fell Off The Floor, Man dat weliswaar net niet de punch van vroegere uitvoeringen heeft, maar de Ronda wel massaal aan het dansen krijgt. Aan het eind van een toch weer bijzondere avond zijn er nog bloemen voor het publiek en krijgt Utrecht met het grimmig gespeelde Roses de gedroomde uitsmijter.

 

Fotografie: Dimitri Hakke

Gezien: 15 mei 2019, TivoliVredenburg, Utrecht

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

King's Mouth - Music And Songs
album
The Flaming Lips

King’s Mouth – Music And Songs

Wie het Instagram-account van Wayne Coyne een beetje volgt, weet dat hij onlangs vader is geworden. Het jongetje heet Bloom ...
Smooth Big Cat
album
Dope Lemon

Smooth Big Cat

Een ‘smooth big cat’ schijnt een zorgeloze vent te zijn die ’s avonds met maten onder het genot van whisky ...
Dudu
album
B Boys

Dudu

‘Not everything has to make sense’, zongen de jongens van B Boys ergens in de eerste minuten van hun debuutplaat ...

Recensie: De dEUS-motor ronkt als een Formule 1-wagen van Mercedes (concert) | OOR