‘I think this is the beginning of a beautiful friendship’, zo luidt de laatste dialoog in de filmklassieker Casablanca. Dat kan je ook over Clipping. en Roadburn zeggen na de twee shows die het experimentele hiphoptrio de afgelopen twee dagen in Tilburg heeft gegeven. De formatie onder leiding van Daveed Diggs stond al lang op het wensenlijstje van de organisatie en maakte de verwachtingen volledig waar, met twee verschillende maar even euforische shows.
Fotografie Niels Vinck
De eerste show, op donderdagavond in de Main Stage van 013, staat grotendeels in het teken van de eerste drie albums van de band. Midcity en CLPPNG – waarop de groep nog enigszins ‘normale’ gangsterrap maakte, zij het met compleet geflipte beats – en Splendor & Misery, een nogal gelaagd conceptalbum over de laatste overlevende van een opstand op een ruimteschip. Het eerste half uur draait vooral om die eerste twee albums, met nog niet helemaal het gedroomde resultaat.
Diggs rapt zoals gewoonlijk fantastisch, de beats die producers William Hutson en Jonathan Snipes uit een doosje toveren laten je hoofd tollen en de die-hards in de zaal genieten duidelijk van de deep cuts die voorbijkomen. Maar het energie-level ligt nog een beetje laag en de vonk wil nog niet echt overslaan naar de zaal. Zo komt Air ‘Em Out, een van de grootste bangers die de band in zijn repertoire heeft en een die ook nog eens zelden live gespeeld wordt, niet helemaal binnen.
Daar komt verandering in als Diggs met veel bombarie een verrassing aankondigt. Halverwege het grimmige All-in Your Head betreedt gastzangeres en toetsenist Counterfeit Madison, artiestennaam van Sharon Udoh, het podium. Zij blaast het publiek volledig omver met haar couplet in dat nummer (wat ze ook op de albumversie vertolkt) en een solo-versie van het gospel getinte Story 5, van dat sciencefictionalbum. Als ze de groep daarna ondersteunt in nog wat zelden gespeelde pareltjes uit het oeuvre, is het voor iedereen duidelijk dat hier iets heel bijzonders gebeurt.
Nu de verbinding met Roadburn gemaakt is, kent de tweede show op vrijdagavond helemaal geen opstartproblemen meer. Sowieso helpt het dat hier het accent ligt op het horror-getinte tweeluik There Existed An Addiction To Blood en Visions Of Bodies Being Burned, waarvan het songmateriaal bekender en bombastischer is. Dus heeft Diggs de grote zaal van de Koepelhal al vanaf de eerste tonen van Club Down al in zijn greep. Weer vergezelt Counterfeit Madison de groep voor de tweede helft van de show, weer gebeurt daar iets heel bijzonders.
Nu is het hoogtepunt de afsluiter. Blood Of The Fang begint in de studioversie met een sample van een nummer uit de experimentele horrorfilm Ganja & Hess, dat nu door Udoh volledig gezongen wordt als intro. De overgang van haar vocalen naar de beat van het nummer mag nu al de boeken in als één van dé kippenvelmomenten van deze Roadburn-editie. We zeiden het al, maar Clipping. en Roadburn vormen een fantastisch duo.