Deafheaven is al een tijd aan het toeren met een in steen gebeitelde setlist van tien heel lange nummers. In de matig gevulde grote zaal van Paradiso – de balkons zijn dicht – is dat niet anders. Zanger George Clarke zoekt dinsdagavond meteen contact met zijn publiek. Hij zal dit de hele avond blijven doen op een bijna Hans Klok-achtige wijze, inclusief suspense-blik en dito handbewegingen.
Fotografie Joyce van Doorn
‘It’s fucking great to be back!’ Waar sommigen spreken van ‘een unieke mix van shoegaze en black metal’ is er op hun albums eerder sprake van een dissociatieve Doctor Jekyll en Mister Hyde-situatie. Live, echter, zwaait Hyde overduidelijk de scepter. Ook tijdens de eerste drie wat rustigere nummers van het laatste album Infinite Granite (2021) neemt Hyde soms al even gruntend bezit van Clarke. Wellicht maar beter ook, want zijn ‘normale’ zangstem is bij het eerste nummer Shellstar niet bepaald toonvast.
Net als de zanger neigt ook de zaal, die voor meer dan tachtig procent uit mannen bestaat, duidelijk naar de black metal-versie van Deafheaven. Als de band Honeycomb inzet, verandert het publiek in een massa verwoed knikkende hoofden. De blackmetalnummers op de setlist zijn lang, heel lang. En zo kan het dat het gegrunt uiteindelijk voor sommigen wat eentonig wordt.
Echter, de grote troef van Deafheaven is Daniel Tracy, die zich dik een uur lang helemaal het schompes drumt. Met zijn lange haar, dat door een ventilator alle kanten uit wappert, en met zijn opeenvolging van snaarstrakke blastbeats is hij de blikvanger op het podium. De zaal blijft de hele avond opvallend rustig. Geen geduw en geen getrek. Geen moshpit. ‘Amsterdam, are you still with me?’, vraagt Clarke vertwijfeld.
Bij het allerlaatste nummer, Dream House, springt er een vrouw op het podium en worden er wat mensen over de handen van het publiek gedragen. Ook Clarke crowdsurft zelf even kort over de aanwezigen. ‘I’m dying. Is it blissful? It’s like a dream. I want to dream’, zingt hij. Dat moesten we uiteraard wel even googlen.
Gezien: 20 september 2022 in Paradiso, Amsterdam.