concert

Dua Lipa mikt op plekje tus­sen de sterren in Ziggo Dome

‘Godverdomme! We gaan naar de kloten!’, roept de Brits-Albanese Dua Lipa dinsdagavond in feilloos Nederlands. Een meisje in het publiek, niet ouder dan acht, werpt een vragende blik naar haar moeder, die voorovergebogen iets in het oor van haar dochter fluistert. In een loeistrak, roze pakje, kruipt Dua Lipa al zingend over het podium van de Ziggo Dome, met een enorme discobal die achter haar het scherm vult. Retromania staat, zoals bij veel popsterren, centraal tijdens deze Future Nostalgia Tour, want in de keuken waar popsterren worden gemaakt, zijn seks en nostalgie al jarenlang het peper en zout dat rijkelijk door elke kok wordt gebruikt.

Fotografie Dimitri Hakke

Nog niet zo heel lang geleden stond het internet vol met lolbroeken die vielen over Dua Lipa’s live performance. Ze zou stijfjes en ongemakkelijk zijn met haar danspasjes en het ontbrak haar aan uitstraling, en laat dat nou net van enorm belang zijn als je aanspraak wilt maken op de troon waarop de Madonna’s en Beyoncé’s al hebben gezeten. Vooral eerstgenoemde lijkt een grote inspiratie, gezien het hele jaren tachtig-sfeertje waar Dua Lipa op mikt, en sommige kostuums hebben veel weg van Madonna’s meest iconische outfits.

Ze opent met Physical, een sexy powerpop nummer waarmee direct de toon wordt gezet. De critici worden in elk geval de mond gesnoerd, want de popster beweegt over het massale podium met groot gemak, dansend, springend, in een retestrakke choreografie, en dat terwijl ze moeiteloos hit na hit zingt, wat je doet beseffen dat ze met haar 26 jaar toch een behoorlijk indrukwekkende discografie aan het opbouwen, van New Rules tot One Kiss en Levetating. Je bent je als toeschouwer bewust dat je kijkt naar iemand die de wereld aan haar voeten heeft met een enorm team achter haar, dat erop gebrand is haar om te toveren tot een icoon van het nieuwe millennium.

De gehele show is knap in elkaar geknutseld, van knallende choreografieën tot komische visuals die tijd rekken terwijl Dua Lipa zich in haar volgende glitter-outfit hijst. Rollerschaatsende dansers zweven over het podium met cocktails en alles verwijst naar vroeger. De tijd van discotheken en vóór het internet, en misschien voor veel mensen ook wel een simpelere tijd, waarin popmuziek stond voor plezier.

Maar naast de jaren tachtig worden ook de jaren zeventig makkelijk verweven met moderne trends, te zien aan jonge kinderen die Tik Tok-dansjes doen op Elton Johns Rocket Man, en er wordt een choreografie gebouwd rondom Hollaback Girl van Gwen Stefani, een verwijzing naar het begin van het millennium. 

Met haar Future Nostalgia Tour weet Dua Lipa verschillende generaties bij elkaar te krijgen door het moderne te verweven met het beste van de popcultuur van vroeger. Het is voor sommigen misschien té gemaakt, zo’n enorme show, waar weinig ruimte overblijft voor spontaniteit, maar de intiemere optredens in kleine clubs heeft Dua Lipa allang achter haar gelaten. Als artiest maakt ze enorme sprongen. Het muzikale talent was er al, maar het totaalplaatje wordt completer en als een echte rocket woman mikt ze op een plekje tussen de sterren.   

Gezien: 17 mei 2022 in Ziggo Dome, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Wilco speelt lachend de tent leeg op Down The Rabbit Hole
Down The Rabbit Hole
wilco

Wilco speelt lachend de tent leeg op Down The Rabbit Hole

Waar is het feestje? Niet hier! Niet bij Wilco. Voor aanvang van het grootse en gretig gewilde nachtprogramma, doet Wilco ...
Doorweekt maar hele­maal in het moment op TW Classic
festival

Doorweekt maar hele­maal in het moment op TW Classic

Voor festivalbezoekers die gelukszoekers zijn viel er zaterdag wel heel veel te halen op TW Classic. Wat kan een dagje ...
George Kooymans: 'Jullie zijn nog niet van me af'
interview
golden earring

George Kooymans: ‘Jullie zijn nog niet van me af’

‘Met George!’, klinkt het monter, aan de andere kant van de lijn. Slechts eenmaal ging de telefoon over en de ...

Recensie: Dua Lipa mikt op plekje tus­sen de sterren in Ziggo Dome (concert) | OOR