concert

Een ingetogen avond met Claw Boys Claw in Paradiso

‘Ze moeten me aan een zuil tapen’, aldus Peter te Bos aan de vooravond van het eerste dubbele Paradisoconcert. ‘Ik vind contact met toeschouwers namelijk heel belangrijk, maar kan vanwege corona de zaal niet in. Nog erger vind ik dat iedereen op stoeltjes zit. Zo is livemuziek natuurlijk niet bedoeld.’ De zanger belooft wel een gedurfde setlist, met onder meer nummers van het nieuwe album dat gepland staat voor komend voorjaar. ‘Vanavond is dus ook een beetje een try-out.’

Al kost het Te Bos af en toe zichtbaar moeite, de band heeft er duidelijk voor gekozen deze avond klein te houden. ‘Het heeft natuurlijk geen enkele zin full blast te gaan spelen’, aldus Te Bos eerder. ‘Nummers als So Mean, Wild en Bite the Dice werken alleen bij een volle bak.’ Er heerst dan ook een intiem Pajama Day-achtig sfeertje in de grote zaal van de Amsterdamse poptempel. Geen spektakel vanavond. 

De zorgvuldig opgebouwde en inderdaad nogal verrassende setlist bevat tracks die zelden of nooit eerder live zijn gespeeld. Where You Lay Your Head – enkel te beluisteren op de vinylpersing van het album Hammer –, Toscamoon, 600 Monkeys, Fade, maar ook het veel oudere en wat bizarre Piggy Shine hebben zelfs de meest fanatieke concertgangers waarschijnlijk nooit eerder live gehoord. ‘Piggy Shine is een vreemde eend in de bijt waar mogelijk niemand iets van snapt. Maar wij vinden het geweldig!’, aldus Te Bos.

Het feit dat de eerste zeven albums volledig worden genegeerd bewijst eens te meer dat Claw Boys Claw, opgericht in 1983, volstrekt niet leunt op ouder werk. De meeste nummers kennen we van hun twee laatste platen Hammer (2013) en It’s Not Me, The Horse Is Not Me (2018). Te Bos, die lang heeft gebroed op de setlist, koos er bewust voor in het midden van de set vier volstrekt nieuwe nummers te brengen. ‘Het zou maar zo kunnen dat de sfeer totaal in elkaar zakt, omdat mensen niet mee kunnen zingen. Toch ga ik de uitdaging aan, want een setlist heeft zoiets nodig. Bovendien vormen en voegen onze nieuwe nummers zich altijd pas echt bij live optredens’.

Zijn angst voor een dip in de sfeer wordt niet bewaarheid. Mogelijk hadden de onbekendheid van Castaway, Raw Candy, No One Can See Me en Old Man Bones een ander effect gehad op een meer gangbaar Claw Boys Claw-optreden, waarbij de zaal springt, danst en zingt en het water van de muren loopt. Maar juist op deze serene avond maakt een rustig nummer als No One Can See Me indruk. Ook de overige drie nummers doen uitkijken naar de volgende plaat die, volgens Te Bos, ‘wat meer poppy’ is dan de eerdere albums.

De zanger steekt af en toe de draak met de regels die hem door Paradiso zijn opgelegd. ‘Ik vind het allemaal zóóó verwarrend!’ Hij wijst met priemende vinger de zaal in: ‘Hé jij daar! Ik zag wel dat jij naar achteren ging om stiekem te dansen, jij vuile…’. Tegen het einde vinden steeds meer mensen het moeilijk stil op hun stoel te blijven zitten, zeker bij afsluiter Weatherman. Maar al met al blijft de avond rustig. Ongetwijfeld te rustig voor Te Bos en zijn band.

Gezien: 28-08-2020 in Paradiso, Amsterdam

Fotografie: Willem Schalekamp

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
upsammy: 'Ik draai liever mp3’s dan via Spotify'
audio special
upsammy

upsammy: ‘Ik draai liever mp3’s dan via Spotify’

Hoe komt het dat het klinkt zoals het klinkt? We spreken erover met een aantal vooraanstaande Nederlandse geluidsbepalers. Vandaag: Upsammy ...
K.G.
album
King Gizzard And The Lizard Wizard

K.G.

Toen het laatste King Gizzard-album uitkwam – metalplaat Infest The Rats’ Nest (2019) – lag mijn zoontje nog met glazige ...

Recensie: Een ingetogen avond met Claw Boys Claw in Paradiso (concert) | OOR