concert
Indie

Eindelijk die sterke clubshow van Death Cab For Cutie

Kintsugi is de Japanse traditie om gebroken aardewerk te herstellen terwijl je de originele breuk erin laat. De filosofie erachter is dat zowel de schade als de reparatie op die manier onderdeel uitmaken van het nieuwe voorwerp. Dat het laatste album van Death Cab For Cutie Kintsugi heet is dan ook geen toeval. Zanger Ben Gibbard scheidde van actrice Zooey Deschanel, maar ook zijn muzikale partner Chris Walla, gitarist en vaste producer van de band, verliet hem. In TivoliVredenburg staat er een nieuwe formatie op het podium waar geen breuklijn in te bekennen is.

In Nederland lukte het Death Cab maar nooit om echt goede shows neer te zetten, maar in Utrecht is de band dan eindelijk op een hoog niveau. De setopbouw is perfect, twee uur lang gaat Death Cab For Cutie langs zijn gehele discografie om er het beste van te presenteren. Het geluid is na een kwartier goed in balans en na vijf liedjes komt het eerste hoogtepunt met Black Sun dat wordt opgevolgd door het eveneens nieuwe The Ghosts of Beverly Drive. Net als de meeste nummers van hun recente Kintsugi vallen deze live veel beter op hun plaats dan op de plaat.

Niet iedere song van Death Cab is even goed, maar door de stevige muzikale invulling is het wel continu genieten. Zo weet Death Cab For Cutie Utrecht afwisselend te laten genieten met nummers die poppy zijn (You Are A Tourist), stevig rocken (Bixby Canyon Bridge) of tot meezingen (Soul Meet Body) uitnodigen. Dat dit alles wordt gespeeld met een jeugdige gretigheid mag verrassend heten bij een band die toch alweer achttien jaar bezig is. Die drang zorgt voor een punksnelheid waarmee de nummers elkaar opvolgen, waardoor je af en toe vergeet om echt te genieten.

Op zijn best is Death Cab For Cutie halverwege de show met twee oudere nummers. Eerst is er I Will Follow You Into The Dark, waarbij Gibbard in z’n eentje op het podium staat met alleen zijn gitaar en een spotlight op hem. En alhoewel het nasale stemgeluid af en toe lastig blijft om aan te horen klinkt het hier oprecht ontroerend met op precies het juiste moment een stilte, waarna het publiek het overneemt en woord voor woord meezingt. Als daaropvolgend de machtige baslijn van I Will Possess Your Heart wordt ingezet, komen er acht minuten puur muzikaal genot langs die het publiek alsmaar verder in het nummer trekken, tot aan het epische experimentele eindstuk. Je hoopte dat die bas nog minutenlang zou doordenderen.

Door: Tom Smeets / Fotografie: Jelmer de Haas

Gezien: 16 november 2015, TivoliVredenburg, Utrecht

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Lokerse Feesten: ogen en oren tekort
concert

Lokerse Feesten: ogen en oren tekort

Tien dagen werd er op het door luxe appartementen omringde parkeerterrein van de Grote Kaai midden in Lokeren gefeest. En ...
Erykah Badu breekt uit haar bubbel in 013
concert
Erykah Badu

Erykah Badu breekt uit haar bubbel in 013

22. Een angeliek getal in de spirituele wereld, een symbool voor gidsing en doelmatigheid. Ook is 22 de huidige leeftijd ...
This Is Not A Safe Place
album
Ride

This Is Not A Safe Place

Even de oude succesnummers oppoetsen, rondje om de wereld, cashen en weer terug naar moeder de vrouw. Zo ging het ...

Recensie: Eindelijk die sterke clubshow van Death Cab For Cutie (concert) | OOR