concert

ESNS18: Wie maakt de hype op Noorderslag waar?

Elk jaar op een zaterdag in januari spoedt de hele Nederlandse muziekindustrie zich richting de Oosterpoort voor Noorderslag. Mocht er iets rampzaligs in de zaal gebeuren, dan is er geen band meer over. En ook geen manager om ze te managen, of een geen festivalboeker om ze te boeken. Het is ook de afrekening van weken speculeren, labeltjes plakken en reclame maken. Er staan eigenlijk louter gehypte artiesten in de Groningse poptempel, de een wat meer dan de ander. De vraag is natuurlijk: is de buzz rond deze acts terecht? Verslaggever Jeroen Sturing geeft uitsluitsel.

De posters achter Figgie (20:45 uur, bovenzaal), komen bekend voor. Voor veel mensen zal dit het antwoord zijn op de vraag waar toch die bekende stickers vandaan komen. De ruitjes (of ogen) van Figgie kom je dankzij de Popronde overal in het land tegen: op elke lantaarnpaal, in elke popzaal. Of nou ja, behalve in de rest van de Oosterpoort dan, want daar is stickers plakken vanavond ten strengste verboden. Goed, de muziek dan. Figgie maakt indie, door synthesizers met gitaren en een stevige basgitaar te combineren. Klinkt niet per se vernieuwend, maar de Nederlandse teksten van frontman Paul Scheenstra en het uiterlijk van de beste man zorgen er toch voor dat dit een interessante band kan zijn. Kan zijn, want op momenten dat de Utrechters het tempo terugschroeven, is de spaarzame aandacht in een handomdraai weg. Het beste moment heeft Figgie tijdens Soms: een vakkundig opgebouwd nummer die ook nog eens goed dansbaar is, maar dit is eigenlijk het enige moment dat Figgie Noorderslag een beetje de wil op kan leggen.

De hype rond Naaz (22:00 uur, Entreehal) is gigantisch. Met licht popliedje Words heeft ze al een grote hit te pakken, Up To Something doet het aardig én ze stond al op Lowlands. Zo’n beetje elk gerenommeerd muziekmedium in binnen- en buitenland heeft haar de hemel in geschreven, aan de 19-jarige zangeres nu de schier onmogelijke taak om dit dan ook maar even waar te maken. En hoe sneu ook, Naaz doet écht haar best, maar dit lukt niet helemaal. Is dat erg? Nee, helemaal niet. Het belangrijkste is dat ze die druk totaal niet voelt. Ze danst veel, lacht veel, praat veel en zingt bij vlagen goed. Toch is het nét te dun. De koortjes komen uit een laptop en veel meer hits dan de twee genoemde heeft ze niet een-twee-drie in huis. Ach, waarschijnlijk komt het met Naaz gewoon helemaal goed. Niet te veel naar de buitenwereld luisteren en gewoon op eigen tempo met liedjes komen, dan is niets uitgesloten.

‘Eventjes wat gas terug hoor’. Nana Adjoa (23:30 uur, Patio) heeft net het meest urgente liedje van haar set in de Patiozaal erop zitten. Late Bloomer was met haar donkere, dreunende bassen ontzettend fijn om de Patio op te zwepen. Net waar Noorderslag zo tegen twaalven op stond te wachten. Maar meer van deze heeft de Amsterdamse nog niet gemaakt en dus luisteren we de rest van de set naar dromerige, soulvolle popliedjes. Zeker geen straf, want op het inmiddels bekende materiaal van de EP Down At The Root (Pt.1) is het fijn wegdromen. De nummers van het snel te verwachten deel twee doen hier niet al te veel voor onder. Toch is het zonde dat het voor de rest van de set bij wegdromen blijft. Zeker als je bedenkt dat Noorderslag Noorderslag is, en je weet dat juist de mensen uit het wereldje toch lekker blijven kakelen.

Turkse folkrock op Noorderslag? Jazeker, al voelt het wat onwennig om de Turkse taal in de Foyer voor de Grote Zaal te horen. De oorsprong van Altin Gün (00:15 uur, Foyer Grote Zaal) ligt gewoon in Amsterdam – logisch, anders had de band natuurlijk nooit op Noorderslag gestaan. Bassist Jasper Verhulst (eerder Moss en Jaco Gardner), hoorde Turkse folkmuziek in een platenzaak en niet lang daarna was Altin Gün geboren. Wie denkt dat de band pure Turkse folk maakt, heeft het mis. Altin Gün smelt de Turkse en Westerse cultuur samen door bağlama (uitspraak baahlama, ook wel saz genoemd), Turkse zang en percussie te combineren met gitaren, drums en een basgitaar. Het resultaat? Turkse psychedelische folkrock. En het leuke is: dat klinkt dus hartstikke dansbaar. Noorderslag is natuurlijk wat stijfjes – ga maar na: bobo’s uit de muziekwereld gemixt met stugge Groningers -, maar Altin Gün zorgt voor losse heupjes en gezellig zwierende armpjes. Complexe muziek, in een vreemde taal op een uitermate dansbaar kunnen brengen. Dan heb je wel een pluim verdiend hoor.

Om 01:00 is er keuzestress. Waar hebben we zin in? Hiphop (Kraantje Pappie of Jacin Trill), powerpop (EUT), elektronische wereldmuziek (Kuenta i Tambu) of de luisterliedjes van Pitou? We besluiten voor die laatste te gaan. Pitou (01:00, Patio) staat al tokkelend vastberaden op het podium, bijgestaan door twee achtergrondzangeressen, een toetsenist en een drummer. Niet dat de singer-songwriter die band per se nodig heeft. Haar stem is prachtig en haar techniek bewonderenswaardig. Zo vindt ze op een haast opera-achtige manier met achteloos gemak de hoogte. Het is zo prachtig dat de tranen je in de ogen zouden springen, ware het niet dat het ambitieus gekozen tijdslot haar toch parten speelt. De Patiozaal is moeilijk stil te krijgen. Op momenten dat het wel lukt, door hevig stil sussen, komen ook daadwerkelijk de tranen. Twee voor elkaar onbekende mannen vallen elkaar huilend in de armen. In één set komt de hectiek van een lang weekend Groningen tot stilstand. Een weekend vol indrukken verdrongen. Misschien kan politiek Den Haag van haar diensten gebruik maken om de rest van de (terecht) boze Groningers tot bedaren te brengen.

Fotografie: Marcel Poelstra

Gezien: 20 januari 2018, Noorderslag, Groningen

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Driemaal Melkweg
nieuws
Anathema

Driemaal Melkweg

Buiten hangt de herfst alweer in de lucht, binnen is het behaaglijk. Ook in de Melkweg, zo weten we uit ...
True Meanings
album
Paul Weller

True Meanings

Paul Weller houdt er de vaart in. Vorig jaar bracht hij A Kind Revolution uit, nu ligt er met True ...
Compilatie Chris Cornell aangekondigd
nieuws
Chris Cornell

Compilatie Chris Cornell aangekondigd

Op 16 november verschijnt er een uitgebreide compilatie van de overleden Chris Cornell. Het album, simpelweg Chris Cornell genaamd, is bedoeld als ...

Recensie: ESNS18: Wie maakt de hype op Noorderslag waar? (concert) | OOR