concert

ESNS18: de vrijdag van Klaas Knooihuizen

Hallo, welkom bij mijn recensie. Ik doe het even zonder intro want het is allemaal al lang genoeg. Wat heb ik allemaal gezien, vraag je je af?

Om te beginnen was er Superorganism (20:00 uur, Machinefabriek). Daar schrijft iedereen over en nog lovend ook. Dan moet je oppassen, meestal is dat een slecht teken, want wat iedereen goed vindt is meestal slecht. Allemansvrienden zijn des duivels oorkussen, of hoe zeg je dat? Maar Superorganism is dus wel heel goed en leuk en origineel. Een compleet eigenzinnig gebeuren is het, met geweldige visuals, dansjes, catchy hitjes, regenpakken, een knip- en plaksound en een frontvrouw van formaat. Als je er al iets op aan te merken moet hebben dan is dat bijna alles uit een doosje kom: de koortjes, een deel van de leadzang, de meeste melodieën. Misschien ben ik ouderwets, maar ik ben niet zo’n fan van dit soort karaokegedrag. En toch word ik vrolijk van dit gezelschap. Ze combineren het beste van Beck, Avalanches, Go Team, Bran van 3000, Belle & Sebastian, Solex, Cornelius en nog een stuk of honderd bands. Ik kan me goed voorstellen dat ik er over een paar maanden helemaal klaar mee ben. Dat ze uitgroeien tot een Arcade Fire-achtig ding, dat iedereen maanden uitkijkt naar de nieuwe plaat terwijl de lol er al lang af is, maar voorlopig moet ik het beamen: the hype is real.

Daniel Brandt (20:45 uur) speelt in de AA-kerk. Ik heb dat altijd een tragisch gebouw gevonden. Als de Martinitoren niet had bestaan zou heel Nederland de AA-kerk kennen en nu niet, behalve misschien het deel van de bevolking dat Monopoly speelt, maar dat doet niemand meer, lijkt me. Wat een saai spel is dat. De AA-kerk wordt naar mijn idee bovendien al jaren verkeerd gebruikt op Eurosonic. In plaats van artiesten die goed in kerken tot hun recht komen (singer-songwriters, pianisten, dat spul), staan er ‘normale’ bands geprogrammeerd. Het podium staat ergens in het midden, er blijft nauwelijks ruimte over voor het publiek, dat moet toch beter kunnen? Dat het optreden van Daniel Brandt doodslaat komt door locatie, tijdstip en publiek. Wie daardoorheen weet te kijken, en dat kan ik, het is mijn vak, ziet dat hier een geweldig trio staat te spelen dat nauwelijks onderdoet voor de liveshows van James Holden. Ik zou ze graag eens rond middernacht terugzien op bijvoorbeeld BKS of DTRH.

In O’Calleigh speelt Naive Set op de tiende editie van The Sound of Young Holland, het feestje van Subroutine en Lepel. Hun nieuwe plaat is heel fraai, kan ik alvast verklappen (meer daarover in de volgende OOR). Hij staat vol met Beatles-achtige liedjes, met fraaie melodieën, beheerst en met liefde voor perfectie uitgevoerd. Live in de drukte is het glanzende laagje verdwenen, wat doorgaans een voordeel is maar ik vind Naive Set beter als ze netjes binnen de lijnen kleuren. Vervolgens speelt Hospital Bombers een reünieshow en die moet ik missen. Ik zag ze een dag eerder gelukkig in de kroeg van Klaas. Dat is niet mijn kroeg, er zijn meer Klazen die Fikkie heten, maar die reünie was wel een columnpje waard. Ook daarover meer in de volgende OOR. Koop dat blad!

Na het nodige rij-leed beland ik per ongeluk in Simplon bij Roméo Elvis (22:15 uur, Simplon), een Franstalige rapper uit Brussel. Hij doet het zonder backup-mc, dat is een pre. Hij rapt erg beheerst, het is fijn is om naar te luisteren, maar ik geloof niet dat het een blijvende herinnering gaat achterlaten. Ik weet er nu al bijna niets meer van.

Pardans (22:50 uur, Huis De Beurs) daarentegen! Het zijn stadgenoten en vrienden van Iceage en zo klinken ze ook. Van die smerige postpunk maken ze, opgefokt en duister, met viool en saxofoon. De zanger is een piepjong gastje met een strot als een krat broccoli en een angstaanjagende podiumact. Hij lijkt een beetje op die slimme uit Funny Games van Michael Haneke, je weet wel, over die engelachtige sadisten die op een vakantiepark een gezin uitmoorden. Ook de rest van de band oogt weinig sympathiek, alsof ze net bij een bijeenkomst van de jongerenafdeling van het FvD zijn geweest. Behalve de violist, die is met zijn Rob Oudkerk-look waarschijnlijk ontvoerd uit een opvanghuis voor verweesde socialisten en op z’n Get Out! gehersenspoeld. Jazeker, twee filmreferenties in een recensie. Je ziet ze steeds vaker in mijn werk. Dat komt doordat ik sinds enige tijd een Cinevillepas heb. Hoe dan ook, een enerverend stel vrienden, dat Pardans. Mijn persoonlijke festivalfavoriet, dat mag je best weten.

Om de tijd te doden en omdat er elders rijen staan beland ik bij Terra Profonda (23:45 uur, De AA-Kerk). Dat is een Hongaarse zanger met een prima stem die zomaar Idols of X-factor zou kunnen hebben gewonnen. Het is best prettig om naar te luisteren, maar je vraagt je af wat die jongen hier doet. Heeft Hongarije niets beters te bieden? En met beter bedoel ik: iets waarvan er een gerede kans bestaat dat het geboekt gaat worden, dat festivals en popzalen denken: die moeten we hebben. Want dat zie ik met deze jongen toch niet snel gebeuren. Met alle respect, uiteraard. Sorry, man. 

Tot slot is er het curieuze Zulu Zulu (0:15 uur, Huis De Beurs). Nu kan ik mij voorstellen dat die cultural appropriation-discussie nog niet zo ver is gevorderd in Spanje en er is bovendien een kleine kans dat er onder die tribal-schminck drie Zuid-Afrikanen schuilgaan, maar volgens mij zijn dit gewoon witte kids die op de tekentafel bedacht hebben dat het geinig zou zijn om een dansbare versie te maken van iets wat Afrikaans klinkt. Het is nog best goed ook, iets tussen Battles en Fool’s Gold in, maar met zo’n naam en zo’n zulke kleding krijg ik, hoe goed ze het ook bedoelen, toch een beetje een vieze smaak in mijn mond. Of zou dat van de biertjes komen? Stuur je antwoord naar OOR. Het adres moet je maar even Googelen.

Fotografie: Marcel Poelstra

Gezien: 19 januari 2018, Eurosonic, Groningen

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Driemaal Melkweg
nieuws
Anathema

Driemaal Melkweg

Buiten hangt de herfst alweer in de lucht, binnen is het behaaglijk. Ook in de Melkweg, zo weten we uit ...
True Meanings
album
Paul Weller

True Meanings

Paul Weller houdt er de vaart in. Vorig jaar bracht hij A Kind Revolution uit, nu ligt er met True ...
Compilatie Chris Cornell aangekondigd
nieuws
Chris Cornell

Compilatie Chris Cornell aangekondigd

Op 16 november verschijnt er een uitgebreide compilatie van de overleden Chris Cornell. Het album, simpelweg Chris Cornell genaamd, is bedoeld als ...

Recensie: ESNS18: de vrijdag van Klaas Knooihuizen (concert) | OOR