‘Ik speel er nóg een paar voor jullie, de Ed Sheeran van de Lage Landen’, grapt Froukje wanneer ze woensdag voor de toegift opkomt met een gitaar om haar hals. Met die uitspraak doet ze zichzelf tekort, maar tegelijkertijd past jezelf tekort doen bij wie ze is. Froukje Veenstra, pas 23 jaar, is namelijk een van de oprechtste artiesten die ooit hier in AFAS Live stond. Wanneer ze optreedt, zie je haar enerzijds genieten en stralen, maar anderzijds ook worstelen met de onzekerheid die ze steevast bezingt in haar liedjes. Het is haar eerlijkheid die vanavond toch weer fijn maakt.
Fotografie Jasper Koekoek
2024 was het jaar van Froukje. Overal stond ze. Pinkpop, Lowlands, Carré, maar ook bijvoorbeeld in de kleine zaal van de Melkweg. Haar debuutplaat verscheen in januari en werd overal bejubeld. Naast haar succes als singer-songwriter en popster wist ze, samen met hartsvriendin S10, bescheiden door te breken in de dancescene. Het duo scoorde een hit met de stuiterbal Ik Haat Hem Voor Jou en mocht een nacht lang draaien tijdens Amsterdam Dance Event. En dan verscheen er vorige week ook nog een liveplaat, opgenomen in Brussel.
Een nadeel van al dat succes: overexposure. En ja, die voelen we stiekem wel een beetje richting het einde van haar eerste van drie uitverkochte concerten in AFAS Live. Daar speelt Froukje namelijk een show die ze dus al veel vaker speelde dit jaar. Je kunt Live In Brussel er bijna naast leggen. Al het bekende komt voorbij. De instrumentale voorzet bij titelsong Noodzakelijk Verdriet. Het uitgesponnen dance-outro van Drijfzand. De gevoelige piano- en gitaarliedjes Ik Ben Bang, Leeg Restaurant en 23 Mei, aaneengeregen in één blokje. Zelfs de zinnen in Nu Ik Niet Meer Over Je Schrijf die Froukje door het publiek laat rappen, zijn dezelfde als altijd.
Op de festivals zagen we S10 al verschijnen op een platform achterin de zaal, om haar bijdrage te leveren aan de kneiter van een hit Zonder Gezicht. Ook die verrassing wordt vanavond herhaald. Alleen Geef Het Terug, niet eerder live uitgevoerd, is nieuw. Het betreft een mooie, uitgeklede versie, die gaandeweg meer body krijgt wanneer Froukje naast piano, ook op een drummachine begint te spelen. Maar als deze reeks in AFAS Live het kroontje op een succesjaar moet zijn, dan wordt die gelegenheid helaas niet veel meer feestelijk gevierd dan ieder ander Froukje-concert.
Tot dusver de kritische kanttekening, die natuurlijk verdampt wanneer dit je eerste of tweede keer bij een Froukje-concert was. In AFAS Live is ze ook ‘gewoon’ weer Froukje: eerlijk en dankbaar als altijd en muzikaal steevast op dreef. Ze mist geen noot en is tegenwoordig ook foutloos vanachter de toetsen, wat lang niet altijd het geval is geweest (luister maar naar Live In Brussel).
Ondanks de geperfectioneerde uitvoering druipt Froukje’s performance echter ook nog steeds van de menselijkheid. Terwijl ze zingt, lacht ze vaak tussen haar zanglijnen door. En hoewel ze volledig in control is, klinkt er ook breekbaarheid in haar doen en laten. We zien hier iemand die zich vaak klein voelt, maar zich dan groot maakt. Zo is Froukje heel herkenbaar voor iedereen die nog weet hoe het was om kind te zijn.
De mooiste momenten van vanavond zijn dan ook de momenten waarop Froukje’s breekbare persoonlijkheid het meest door haar materiaal schijnt. Zoals het moment dat ze op een platform klimt voor het eerdergenoemde blokje gevoelige songs en haar band bedankt, maar hierna wel zegt: ‘Ik ben graag alleen. Zo schrijf ik mijn liedjes ook het liefst.’ Prachtig, die eerlijkheid. Mooi ook dat dat er mag zijn in het leven van een popster.
Ook hartverwarmend is de dynamiek tussen haar en S10. Ik Haat Hem Voor Jou wordt uitgevoerd als de knaller die het is, compleet met steekvlammen aan weerszijden van het podium. Maar wat het meeste bijblijft, is het moment dat S10 op één knie gaat, Froukje recht in haar vochtige ogen aankijkt en het wederzijdse begrip dat aan de grond van hun vriendschap ligt, bezingt. ‘Neem al de tijd en kijk de kat uit de boom. Ik weet allang hoe dat dan werkt in jouw hoofd.’
Na de drie uitverkochte AFAS-shows zal Froukje eventjes niet meer optreden, kondigt ze vanavond aan. Dat is wellicht goed. Even bijkomen. Voor haar en voor haar fans. Anders dan Tetris, de game die ze in coronatijd gebruikte om haar dwangmatige gedachten te dempen, heeft ze haar huidige show inmiddels wel uitgespeeld. Hopelijk keert ze snel terug met nieuwe muziek en een nieuwe productie.
Gezien: 20 november 2024 in AFAS Live, Amsterdam