concert

Goldband bindt ook kolkende AFAS Live aan de zegekar

Wat hebben we gelachen toen de ‘stukadoors’ van Goldband bij Grasna­polsky – het laatste festival in 2020 voor de pandemie (!) – crowdsurfend op een Knauf-luchtkussen de hele zaal rond gingen. Wat een leuke gimmick! Geinig bandje wel, hoor. Goed vermaak. Maar kom op, heel eerlijk: dit is een grap. Toch?

Fotografie Shali Blok

Spoel de tijd drie jaar door en die ‘grap’ staat in AFAS Live. Niet één avond, geen twee, maar drie avonden. Stijf uitverkocht. Sterker nog: er worden op Ticket­swap zoveel kaarten gezocht dat deze boyband ook makkelijk twee keer de Ziggo Dome had kunnen vullen. 

Want laat er geen twijfel over bestaan: Goldband ís een boyband. Alles aan vanavond schreeuwt namelijk dat het een popshow met een hoofdletter P is. Van de uitzonderlijk lange rij op de Arena Boulevard tot aan het ludieke draaiorgel dat vlakbij de ingang staat, waarop louter liedjes van het drietal klinken. Ze doen het er ook om, want tijdens opener Ik Zie Je staan ze vrolijk gesynchroniseerd hun dansjes uit te oefenen. En da’s niet voor het laatst.

Het Scheveningse trio behoeft dus ook geen introductie meer; 2022 was het jaar waarin Karel, Boaz en Milo de kroon op hun werk zetten. Hit na hit na hit, een uitverkochte clubtour en als kers op de taart stond de Alpha op Lowlands bij hen net zo vol als bij headliners The Opposites en Stromae. Zij wisten natuurlijk dondersgoed dat die eerste AFAS-show in drie tellen zou uitverkopen.  

En dus zijn kosten noch moeite gespaard, want wat zien we op het podium? Het reuzenrad dat vrijwel iedere Nederlander herkent van de pier in Scheveningen. Een slimme zet, want dankzij die aankleding wordt het grote AFAS-podium plots een stuk kleiner. Wel zo handig, voor drie mannen die net zo goed stijve harken als ongeleid projectielen zijn.

Gelukkig hoeft Goldband het niet te hebben van soepele dansjes. In een kolkende zaal waar de knaldrang van zesduizend man vanaf de eerste seconde dwars door het plafond schiet, is zelfs een ‘rustmomentje’ als Kinderwens genoeg om de hele tent te laten meezingen. Maar ook al loopt er een stijgende lijn door de hele avond en eet vrijwel iedereen uit hun hand, inkakkers zijn er ook. Natuurlijk zijn die er: het is hun eerste (binnen)show van dit formaat. 

Vooropgesteld, iedereen komt hier vanavond voor de hits. En dat zijn er een boel. Grotendeels geweldig uitgevoerd ook, op wat onzuivere noten na. Kniesoor die daarop let. Maar bijvoorbeeld Dansen Op De Regenboog – nota bene een van de meest serieuze liedjes, over mentale problematiek (‘De muren komen op mij af’) – doet simpelweg niet zoveel. Het voetstuk waarop Goldband staat, is daardoor een vloek en een zegen. Ze kunnen in feite niets fout doen, maar de momenten waarop ook maar een beetje gas wordt teruggenomen, ebt de aandacht gelijk weg.

Daar staat tegenover dat zelfs de aankomende single ontvangen wordt alsof het nu al een hit is. ‘Ik kan niet stoppen / Nee ik kan niet stoppen / Met het nemen van die rommel’ – er is nog geen anderhalf refrein voor nodig of het wordt al luidkeels meegezongen. Na Milo’s veelbesproken drugs-escapade van eerder dit jaar, komt Rommel niet bepaald uit de lucht vallen. De misplaatste verontwaardiging die Goldband ten deel viel, wordt hiermee mooi bestreden. Van een collectief dat aan de lopende band liedjes maakt over middelengebruik moet je tenslotte niet raar opkijken als het een keer in de praktijk wordt gebracht. 

En als we het dan toch over statements hebben, daar zijn ze – links en feministisch als ze zijn – sowieso niet vies van. Mooi voorbeeld is de Sophie Straat-samenwerking Tweede Kamer. Het zal geen toeval zijn dat dit liedje vanavond nóg harder wordt meegezongen: de Provinciale Staten-overwinning van BBB heeft duidelijk ook in de AFAS z’n sporen achtergelaten. Wanneer Sophie op het einde van het nummer een sneer richting de partij van Caroline van der Plas maakt, merkt Boaz gekscherend op: ‘Dus we mogen op iedere vrouw stemmen, behalve op haar?’

Die humor is überhaupt een grote troefkaart van het drietal. Dat bleek al op Lowlands: ze zijn onbeschaamd zichzelf. Zo worden uit het niets Spike van DI-RECT en twee Son Mieux-leden op het podium gehaald voor Hotel Scheveningen. En ja, dat is inderdaad een (uitstekende) vertolking van het Eagles-liedje, inclusief spitsvondige Nederlandstalige teksten. ‘Hier hebben we échte muzikanten voor nodig!’

Dat dát een succes is, is nog tot daar aan toe, maar Goldband heeft nog meer in petto. Witte Was eindigt even later in de grootste rave van de avond, waarna de hele AFAS wordt opgedragen z’n shirt uit te trekken bij afsluiter Psycho. Het resulteert in honderden bezwete lijven die elkaar springend opzoeken. De drie vrienden kijken tevreden toe: de chaos is compleet, ze hebben iedereen voldaan de nacht ingestuurd. ‘App jij de dealer?’

Gezien: 17 maart 2023 in AFAS Live, Amsterdam

De nieuwe OOR is uit!

Bestel ‘m hier.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Goldband bindt ook kolkende AFAS Live aan de zegekar