concert

Goldband: de jaren tachtig in een modern jasje

Met een ADO-sjaaltje om de nek wachten vier mannen vol verwachting op de opkomst van Goldband in TivoliVredenburg. De oudste is sterk kalend en draagt een BOSS-overhemd, de jongste vond een joggingbroek beter passen bij deze avond. Het viertal is illustrerend; de Ronda wordt bezet door een buitengewoon divers publiek. Kennelijk zijn de liedjes van Goldband – de grootste Nederlandse doorbraak van 2021 – niet bestemd voor één bepaald slag volk en is de leeftijd evenmin relevant.

Fotografie Ben Houdijk

De opkomst mag spectaculair heten. Gehuld in trenchcoats en onder gedimde lichten betreedt het drietal het podium. Tegelijkertijd klinkt er een luid applaus, gemixt met hier en daar wat boegeroep van dronken lui. Niet veel later horen we de jaren tachtig-synthesizers van Ik Zie Je. Met gesloten ogen zou je denken dat je een concert bijwoont van een in de vergetelheid geraakte dance-act van drie decennia terug.

Eigenlijk wordt dit retrokarakter geen seconde losgelaten. Springend op de beats, krijgt Goldband de tweeduizend man in Ronda in beweging (‘dansen’ is te sterk uitgedrukt voor de weinig samenhangende bewegingen). De hitjes Noodgeval en De Wereld komen live beter tot hun recht dan op plaat, met name door de energieke performance; je kunt zien dat de band er zin in heeft na zo lang op de bank gezeten te hebben. En dat is wederzijds; het enthousiasme van het publiek wordt gevoed door Goldbands passie en vice versa.

Boaz, Karel en Milo, zo heten de heren van Goldband. En die laatste blinkt uit vanavond. Vocaal gezien doen de andere twee niet voor hem onder, alleen Milo beschikt (misschien onbewust) over een opmerkelijk soort charisma, met zijn lange, blonde manen, schelle stem, gegroefde gezicht en slanke lijf. Alles bij elkaar doet het je geloven dat je in de nabijheid bent van een ultieme rock & roller, zo’n persoon die je als kleine snottebel idoliseert. In hun omgang met elkaar is niets anders dan vriendschap te herkennen. Het onzinnig gebrabbel tussen de liedjes door, geven je het idee dat dit trio in het dagelijks leven net zo aan elkaar hecht als op het podium.

Ondanks de lollige anekdotes, bekruipt me gedurende de set het gevoel dat Goldband vooral bezig is met een herhaling van zetten. Humoristische teksten, beats en synthesizers vatten negentig procent van de set samen. Slechts één keer lijkt er ingezet te worden op muzikale afwisseling, met de bitterzoete ballade Kinderwens. De synthesizer maakt plaats voor een akoestische gitaar en de danspassen worden verruild voor een krukje. De drie mannen zingen over potentieel vaderschap. Helaas, komt dit intermezzo snel ten einde, aangezien het aantal beats per minuut bij het volgende nummer alweer flink oploopt.

Voor muzikale afwisseling hoef je dus geen kaartje te kopen voor Goldband. De setlist is eenduidig, de liedjes die eruit springen blijken schaars. Het zijn de jaren tachtig gehuld in een nieuw jasje. Maar dit is natuurlijk ook het handelsmerk van de band, wat verklaart waarom de fanbase uit een brede verscheidenheid aan mensen en leeftijden bestaat. Wat het meest bijblijft is het enthousiasme van deze jongens. Dat is groot genoeg om een uitverkochte zaal mee op zijn kop te zetten.

Gezien: donderdag 21 oktober 2021 in TivoliVredenburg, Utrecht.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR's Eindlijst: dit zijn de 20 beste albums van 2021
eindlijst 2021

OOR’s Eindlijst: dit zijn de 20 beste albums van 2021

'Sometimes I Might Be Introvert' van Little Simz is door de Nederlandse muziekcritici uitgeroepen tot het beste album van 2021 ...
De speciale kerst-<span class="oor">OOR</span> is uit! Bestel 'm nu in onze shop
OOR shop

De speciale kerst-OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop

Met Barry Hay (door Bart Chabot en Anton Corbijn), Warren Ellis, Froukje, Rico, Bill Callahan & Bonnie ‘Prince’ Billy, Neil ...
Yous & Yay over OOR's Eindlijst: 'Nee, dit is geen beste plaat'
interview

Yous & Yay over OOR’s Eindlijst: ‘Nee, dit is geen beste plaat’

‘Wat doe je op een dag?’ Het is de inmiddels beruchte openingsvraag waarmee Yous en Yay, ofwel Sef en Faberyayo, ...

Recensie: Goldband: de jaren tachtig in een modern jasje (concert) | OOR