concert

Good Charlotte: als je pet maar goed zit

‘Good Charlotte is oké’, concludeerde OOR begin dit jaar na het optreden van de Amerikanen in de Melkweg. De band speelde een goede show van ruim anderhalf uur en de tweelingbroertjes Joel (zang) en Benji (gitaar) Madden bewezen in de eerste plaats toch vooral muzikanten te zijn. We zijn een half jaar verder en het vijftal staat opnieuw in Amsterdam. Waar de Melkweg nog zo goed als uitverkocht was, is Paradiso net voor de helft gevuld. De wegblijvers krijgen deels gelijk: Good Charlotte overtuigt iets minder dan vorige keer, maar slecht is het zeker niet.

Met vijf albums op zak zou je misschien verwachten dat Good Charlotte een andere setlist speelt dan in januari. Nou, dat is niet echt het geval. Eigenlijk wel logisch ook, Paradiso zou de tweeling lynchen als Keep Your Hands Of My Girl, Sex On The Radio en het onvermijdelijke I Just Wanna Live niet worden gespeeld. Opener Anthem – vorige keer niet gespeeld – zorgt meteen voor een springende zaal. En zo is het eigenlijk vanaf het eerste moment gezellig voor en op het podium. Erg beweeglijk is de tweeling overigens niet. Benji staat als een blok beton op z’n plaats en ook z’n broer Joel sjokt vanavond eerder over het podium, dan dat het springen is.

Niet dat Good Charlotte een ongeïnteresseerde indruk maakt overigens. Maar het is alsof de twee net iets te lang in de coffeeshop hebben gezeten om echt alles te geven. Overigens heeft Joel Madden de hele avond ruzie met zijn petje – waar groot ‘Obey’ op staat geschreven. Voor, tijdens en na ieder nummer zet hij het hoofddeksel op een andere manier op. Klep naar voren, naar de zijkant, naar achteren. Pet ver over z’n ogen getrokken, of juist nonchalant omhoog. Z’n haar een beetje naar voren, zodat het er nog een beetje onderuit komt. Zijn record? Tijdens Sex On The Radio – vanavond opgedragen aan hun oma, ‘sorry grandma!’ – zet ie negen keer z’n pet opnieuw op!

Het favoriete onderwerp van de band wordt overigens ook snel duidelijk: vrouwen. In Girls & Boys bijvoorbeeld: ‘girls don’t like boys, girls like cars and money’. Even later in Riot Girl zingt Joel dat zijn meisje ‘a hot girl’ is en van Minor Threat en Social Distortion houdt, om alle mannen later nog vermanend toe te spreken in Keep Your Hands Off My Girl. Tussendoor vertelt hij nog even dat de band het waardeert dat er zoveel meisjes naar de show komen. Vooral nu zijn broer single is. Benji kijkt eens quasi geïnteresseerd de zaal in en belooft de dames ‘little Dutch babies’ met ze te maken.

Zo vliegt de show van Good Charlotte voorbij. Nummers van laatste plaat Cardiology als Like It’s Her Birthday en Silver Screen Romance (beste nummer van de plaat!) krijgen een warm onthaal en de twee akoestische nummers die Benji mag zingen (A Beautiful Place en Emotionless) zorgen voor zwijmelende tieners op de eerste rijen en te hard pratende dertigers achterin de zaal. Natuurlijk eindigt de show met Lifestyle Of The Rich And The Famous, maar niet voordat Joel de fans uitgebreid bedankt heeft. Je zou ze bijna de sympathieprijs geven.

Fotografie: Bart Heemskerk

Gezien: 9 augustus 2011, Paradiso, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

A Hero's Death
album
Fontaines D.C.

A Hero’s Death

‘Een introverte, introspectieve plaat’ moest het worden, die ‘moeilijke tweede’, zo vertellen de mannen van de Ierse postpunktrots Fontaines D.C ...
Made Of Rain
album
The Psychedelic Furs

Made Of Rain

Je hebt vintage postpunkbands die zelfs op pensioengerechtigde leeftijd nog beluisterbaar nieuw werk uitbrengen (al houdt het na Wire en ...
Fontaines D.C.: 'De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys'
interview

Fontaines D.C.: ‘De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys’

Dit interview met Grian Chatten en Conor Deegan III, respectievelijk zanger en bassist van het Ierse Fontaines D.C., vond plaats ...

Recensie: Good Charlotte: als je pet maar goed zit (concert) | OOR