concert

Inwisselbare liedjes bij eenvoudig concert Weyes Blood

Weyes Blood brak deze maand definitief door, maar voor oplettende lezers is Natalie Mering geen nieuwe naam in de muziekwereld. Je hoorde de zangeres, die aanvankelijk geen band kon vinden, zingen op recent werk van Father John Misty, Perfume Genius en Ariel Pink. Solo kon ze er ook wat van; Front Row Seat To Earth was in 2016 een indiehit, het nieuwe Titanic Rising is een gróte plaat. Qua melodieën, maar ook qua maatschappelijk relevantie. Een album geheel geweid aan een van de grooste vraagstukken van deze tijd; hoe erg lijdt de planeet onder de opwarming van de avond. Zware kost. Geheel tegen de verwachtingen in wordt het een lief en eenvoudig concert.

Weyes Blood is niet de eerste die over het klimaat zingt. De Apocalypse liedjes die ANOHNI tien jaar geleden schreef waren zelfs al radicaal activistisch. Weyes Blood is ook uitgesproken, maar gematigder van toon. Ze predikt liefde – ‘true love Is making a comeback’ zingt ze in sleutelnummer Everday – en gaat qua inspiratie terug tot de oorsprong van harmonische popmuziek. Haar boodschap zet ze daarmee kracht bij; klimaatverandering is geen nieuwe ontwikkeling, maar een opbouwend, cumulatief proces. In haar liedjes weerspiegelen Joni Mitchell, Nilsson (Schmilsson) en The Beach Boys. Veel Beach Boys.

Geen wonder dat in het hartje van haar korte set in de Tolhuistuin een piekfijne cover van God Only Knows voorbij komt. Weyes Blood zingt het loepzuiver, zoals ze heel de avond loepzuiver zingt, maar weet de aandacht maar deels vast te houden. De weelderige strijkers en filmische arrangementen van Titanic Rising worden live vervangen door een traditionele, keurige bandinvulling. Daardoor moet Natalie’s stem veel dragen, en hoewel het een begaafde zangeres is, kan het niet verhullen dat de liedjes live in tempo en sfeer weinig van elkaar verschillen.

‘You like The Beach Boys more? Can you say it to my face?’ grapt Nathalie, als de spanningsboog tegen het eind opnieuw verslapt. Ergens is dat zonde. In de akoestische toegift laat Weyes Blood horen weinig nodig te hebben om de aandacht vast te houden. Een ander mooi moment vormt publieksfavoriet Movies, waar de bijzondere arrangementen plotseling wél tot leven komen. Dreigende synthesizertoonladders zwieren door de Tolhuistuin. Zo is Weyes Blood even wat het eerder de avond niet was. Spannend.

Fotografie: Willem Schalekamp

Gezien: 29 april 2019, Paradiso Noord, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Al meer dan 50.000 mensen tekenden de petitie
muziek in coronatijd

Al meer dan 50.000 mensen tekenden de petitie

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist en mede-thuisblijver Hooijer de ontwikkelingen in ...
OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Fiona Apple krijgt hoogste score ooit op Metacritic
nieuws

Fiona Apple krijgt hoogste score ooit op Metacritic

Metacritic, de bekende website die het gemiddelde oordeel van albumrecensies berekend, heeft een nieuwe nummer 1 in zijn top 100 ...

Recensie: Inwisselbare liedjes bij eenvoudig concert Weyes Blood (concert) | OOR