concert
Punk

Jera On Air: Parkway Drive en A Day To Remember

Ongemerkt is Jera On Air, in het Noord-Limburgse Ysselsteyn, uitgegroeid tot het kleine broertje van Groezrock. Met headliners als A Day To Remember en Parkway Drive, populaire bands als Funeral For A Friend en Asking Alexandria en relatief nieuwe acts als Apologies I Have None en The Computers zit het programma vandaag barstensvol. Terwijl de zon vrolijk schijnt valt er dus genoeg te beleven op het sympathieke festival – waar een biertje nog ‘gewoon’ twee euro kost – dat goed bezocht wordt vandaag.

Ondanks dat Jera On Air vandaag al voor de 21ste plaatsvindt, is het festival nog niet door alle punk- en hardcoreliefhebbers ontdekt. Het kleinschalige zorgt juist voor een ongedwongen sfeer. Twee podia, een apart veldje voor de dj’s – zo’n 200 scenekids die dansen op de plaatjes van Feest DJ Ruud, hilarisch – en een punkrockkaraoke waar de hele dag naar hartelust meegezongen kan worden met NoFX, Blink182 en The Offspring. Het kan allemaal op Jera en dat voor 45 euro aan de kassa.

We beginnen deze zomerse dag met Apologies I Have None uit Londen. De Britse punkrockers – denk Against Me! en Alkaline Trio – brachten vorig jaar uit het uitstekende debuut London uit en laten vandaag in een aardig gevulde tent horen die nummers live ook prima aan te kunnen. Zangers Dan Bond en Josh Mckenzie klinken wel redelijk inwisselbaar en beide hebben stemmen waar je even aan moet wennen, maar van nummers als Sat In Vicky Park en 60 Miles druipt de hitpotentie af.

John Coffey en No Turning Back zorgen vervolgens voor de Nederlandse inbreng. De punkrock & roll van eerstgenoemde zorgt voor een volle mainstage, er wordt zelfs voorzichtig gecrowdsurft en als de heren het publiek uitnodigen om bij afsluiter Romans het podium op te komen, wordt het zowaar nog echt gezellig ook. De veteranen van No Turning Back zullen wel eens een enthousiaster publiek hebben gehad, maar het is al heel wat dat de bezoeker de warme middagzon even laat wat voor wat het is.

Minder vol is het bij The Computers. En eigenlijk is dat wel terecht. De set van de Britten staat namelijk vol met nummers van het nieuwe Love Triangles Hate Squares, een album waarop de heren de punkrock die hun debuut zo kenmerkte links laten liggen en op de rock & roll-tour gaan. Op plaat werkte het al niet, live is het helemaal een slechte Rocket From The Crypt meets The Hives rip-off. Eeuwig zonde. Daar kunnen de mooie pakken en de gladde praatjes van zanger Alex Kershaw weinig aan veranderen. Gelukkig zorgt de vrolijke niets-aan-de-hand-skatepunk van Atlas Losing Grip daarna voor heel wat vrolijkere gezichten.

Op het hoofdpodium treedt daarna Funeral For A Friend aan. Laatste album Conduit was al niet het beste van de voormalige emocoreband, live is het helemaal om te huilen. De Welshmen zijn tegenwoordig een metalcoreband namelijk, want dat vinden de kids anno 2013 mooi. Van emocore, naar stadionrock, naar metalcore. Funeral For A Friend is na twaalf jaar nog altijd trendvolgend in plaats van trendsettend en dat is nooit een goed teken. Daarbij is het geluid slecht, de zang beneden pijl en het optreden ontzettend rommelig. Hoe je wel een partijtje herrie moet maken laten de Cancer Bats daarna horen. In tegenstelling tot de laatste keer dat de heren in Nederland stonden – als voorprogramma van Enter Shikari – is zanger Liam Cormier vandaag wel goed bij stem en ook de rest van de band is in vorm. Het ding is een beetje dat ook de Bats niet genoeg fans op Jera te lijken hebben om er een echt groot feest van de maken. De rij voor de signeersessie van Parkway Drive lijkt wel langer dan het aantal dansende mensen in de tent.

De grote tent puilt dan ook uit als Parkway Drive op het punt van beginnen staat. Al na vijf minuten kunnen te concluderen: dit is een terechte headliner. Zelfs een metalcore-criticaster als uw verslaggever hoort: dit is ongelooflijk goed. De Australiërs trappen af met Sparks en Old Ghosts/New Regrets, twee van de beste tracks van laatste album Atlas. Zanger Winston McCall (wat een strot heeft die gast!) vraagt het hele optreden smekend om crowdsurfs en circle pits, maar eigenlijk heeft zijn band over publieksparticipatie niets te klagen, zeker niet als je het vergelijkt met de rest van de dag. Ondertussen zetten de vijf een ongelooflijk strakke show neer, met vlammende uitvoeringen van oudjes Dead Man’s Chest en Romance Is Dead al hoogtepunten. Terwijl de witte confetti naar beneden komt is het duidelijk waarom Parkway Drive zo populair is: onder de vette laag gitaargeweld zit een band die stiekem hele catchy liedjes maakt. Metalcore voor jong en oud.

Aan A Day To Remember de schone taak om een geslaagde editie van Jera On Air af te sluiten. De popcoreband begint met het geweldige Violence (Enough Is Enough), dat afgelopen december al uitkwam als zoethoudertje voor een nieuw album dat later dit jaar moet verschijnen. Wat volgt is een afwisselende set met werk van alle vier de albums. Tof om You’ve Should’ve Killed Me When You Had The Change van debuut And Their Name Was Treason weer eens te horen. Wat A Day To Remember bijna achteloos laat zien vanavond is hoe ingenieus hun mix van pop en hardcore in elkaar steekt. Waar bij veel bands poppy refreintjes erg goedkoop klinken of het allemaal wel heel erg zoet wordt, is het bij de band uit Florida een volmaakte mix van beide stijlen. Net als bij Parkway Drive ook hier confetti en zelfs strandballen. De feestvreugde wordt nog wat verhoogd met nieuwe track Right Back At It Again en als de Amerikanen afsluiten met publieksfavoriet The Downfall Of Us All kunnen we het helemaal met zekerheid te zeggen: na Parkway Drive de tweede band die z’n status als headliner waarmaakt. Tevreden en onder het stof en zand keert de festivalbezoeker huiswaarts.

Fotografie: Jarka van der Velden

Gezien: Jera On Air, Ysselsteyn, 8 juni 2013

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

A Hero's Death
album
Fontaines D.C.

A Hero’s Death

‘Een introverte, introspectieve plaat’ moest het worden, die ‘moeilijke tweede’, zo vertellen de mannen van de Ierse postpunktrots Fontaines D.C ...
Made Of Rain
album
The Psychedelic Furs

Made Of Rain

Je hebt vintage postpunkbands die zelfs op pensioengerechtigde leeftijd nog beluisterbaar nieuw werk uitbrengen (al houdt het na Wire en ...
Fontaines D.C.: 'De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys'
interview

Fontaines D.C.: ‘De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys’

Dit interview met Grian Chatten en Conor Deegan III, respectievelijk zanger en bassist van het Ierse Fontaines D.C., vond plaats ...

Recensie: Jera On Air: Parkway Drive en A Day To Remember (concert) | OOR