concert

John Mayer biedt een warme deken in Ziggo Dome

Nieuw werk van popster John Mayer komt mondjesmaat. Sinds zijn laatste bezoek, twee jaar geleden, zijn er drie nieuwe singles uitgekomen: moeten we dáárvoor een concertkaartje kopen? Genoeg fans die het doen, gezien de twee uitverkochte avonden in de Ziggo Dome. En why not? De single New Light (50 miljoen keer bekeken op YouTube) heeft zijn status als hit wel verdiend en het recentere I Guess I Just Feel Like gaat ook lekker. Bovendien is er – naast alle hits – altijd nog de gitaarheld John Mayer om naar uit te kijken. En anders wel naar zijn band, met onder meer basicoon Pino Palladino op de presentielijst. Enfin, we gingen dus tóch weer kijken.

Er is geen voorprogramma. Je zou verwachten dat Mayer de opbouw dan voor zijn eigen rekening neemt, maar nee. Het voormalige John Mayer Trio is uitgegroeid tot een negenkoppig ensemble en staat opeens in zijn volledigheid op het podium, te swingen alsof het laatste nummer is aangebroken, vol overgave. Ook ginnegapt Mayer wat met de fotografen, die natuurlijk allemaal Mayer-met-moeilijk-gezicht-tijdens-solo willen schieten. De gentlemen poseert alvast droogjes op alle (on)mogelijke manieren, inclusief bijpassend gezicht. Er staan geregeld komieken in de Ziggo Dome: Mayer doet er niet voor onder. Het ijs is gebroken. Je voelt de sfeer in de zaal omslaan van gezonde spanning naar gemoedelijkheid. 

Op het podium is John Mayer de ideale schoonzoon. Hij is dankbaar voor elk applaus en vraagt keurig de aandacht van het publiek voor zijn bandleden. Zeker bij Palladino klinkt het applaus uitbundig. Al speelt de baslegende een bijzonder bescheiden rol vanavond. De man die – naast de virtuoos himself – het meest opvalt, is gitarist Isaiah Sharkey. 30 jaar oud en nu al een palmares waar je U tegen zegt, met onder andere een Grammy in de prijzenkast voor zijn bijdrage aan de comebackplaat van D’Angelo (Black Messiah, 2014). Mayer brengt omringt zich met een sterrenteam.

Toch is het spannend, John Mayer in de Ziggo Dome. Het gros van zijn hits vindt kracht in fragiliteit, werkt dat wel in zo’n enorme concerthal? Nou: ja. In het tweede bedrijf pakt hij ons helemaal in met een solostuk op de akoestische gitaar, achter een prachtige sterrenhemel. De zaal is op een enkele schreeuwlelijk na muisstil. Stelletjes, in grote getale aanwezig, schuifelen op Your Body Is a Wonderland, een van de uitblinkers van de set. Vervolgens gaat het nummer, al spelend en gitaar stemmend, over in Neon. Echt zo’n verrassing waar je als liefhebber op hoopt.

Mayer grapt, swingt, maakt de zaal klein en blaast hem vervolgens weer bombastisch op. Wat er na een goede twee uur blijft hangen, is de voldane, lieflijke sfeer, die als een deken van gemoedelijkheid om het publiek heen valt. Mayer, de eerlijkheid zelve, verklapt nog even de toegift: ‘This is the fake last song’. Hij praat alsof de zaal vol staat met vrienden die hij al twintig jaar kent. Tot slot een lange versie van Gravity inclusief, je verwacht het niet, een solo waar je mond van openvalt. Opgevolgd door de recente hit New light. Een popliedje, maar wel een die vernuftiger in elkaar steekt dan je zou denken. Een echte John Mayer.

Fotografie: Luuk Denekamp

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk
Film

Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk

Bitterzoet: de concertfilm is in essentie wat de titel aangeeft dat het is: een concertfilm. In pakweg anderhalf uur spelen ...
Jett Rebel in Paradiso: een virtuoos met flauwe grappen
concert
jett rebel

Jett Rebel in Paradiso: een virtuoos met flauwe grappen

Bezoekers nemen maandagavond in Paradiso plaats aan ronde tafeltjes die keurig anderhalf meter van elkaar gescheiden staan met daarop een ...

Recensie: John Mayer biedt een warme deken in Ziggo Dome (concert) | OOR