Arme Josh Homme. Na zijn terugkeer met Queens Of The Stone Age – er wordt nog altijd gesproken over de show op Pinkpop vorig jaar – moest hij zijn zegetocht afbreken. We hopen hem terug te zien, maar met Justice heeft Lowlands een uitstekende vervanger. Het Franse elektroduo lijkt zich voorgenomen te hebben om met de power van Queens Of The Stone Age te spelen, al maakt Justice muziek in een andere taal.
fotografie Arend Jan Hermsen
Het is logisch dat de jongste generatie dit Franse duo, bestaande uit Gaspard Augé en Xavier de Rosnay, niet meteen kent. Het tweetal drukte een stempel op 2007, het jaar waarin hun debuut verscheen, met die kenmerkende zwarte hoes met het gouden kruis erop. Dat is even geleden. 2007.
Maar Justice is deze zomer populairder dan de jaren ervoor, en geniet samen met Franse collega’s als Phoenix en Air, van een nieuwe golf aandacht. De Franse bands voorzagen de afsluiting van de Olympische Spelen in Parijs met een live soundtrack. En Justice speelt hun Lowlands-show alsof het topsport is.
In juni sloot Justice ook al Best Kept Secret af. Wat headliner Disclosure daar niet lukte, lukte Justice wel: elektronische dansmuziek vertalen in een explosieve show. Een show die vanaf het eerste moment levert. Dat weet Justice goed. Na het pa-pa-pa-da-pa-pa intro van Warner Bros draait het duo een kwartslag naar het publiek. Hand tegen voorhoofd, als soldaten die salueren. Dan slaan ze met Genesis Lowlands meteen knock-out.
De hele show verloopt via het patroon opbouw-extase-opbouw-extase. Dat klinkt voorspelbaar, maar dat is het niet. Het duo staat tegenover elkaar aan twee tafels, terwijl het podium continu in transitie is: er zijn panelen die bewegen en de vorm van het podium verandert steeds.
Justice staat in een rechthoek van lasers, in een triangel van licht, voor een enorm kruis. Dat kruis brandt zo fel dat mensen zonnebrillen opzetten. Het licht- en laseroffensief went geen moment. Er gebeurt zoveel dat mensen vergeten te dansen. Ondertussen borrelt en dondert Justice gebroederlijk verder.
Het helpt daarbij dat het nieuwe album, Hyperdrama, de meest frisse plaat is sinds het debuut. Een slowburner, die langzaam meer respect krijgt. Dat komt deels door de samenwerking met Kevin Parker, die zijn Tama Impala van een psychedelische rockband richting een dansbare retro-disco-revival ontwikkelde. Dat heeft Justice ook gezien, die Parkers stem gebruikte voor nieuwe liedjes.
Hoe blij het Franse duo is met Parker blijkt live. Parkers stem is verknipt en door het hele optreden te horen. Daar is Kevin, daar ook, en daar is hij weer. Het is slim gedaan, de herhaling werkt goed, hypnotiserend zelfs. En Parker? In deze show op maximale snelheid lijkt hij het derde bandlid van Justice. Het derde bandlid van een show die constant op het punt staat om te exploderen en dan EXPLODEERT.
Gezien: Justice, vrijdag (22.45 uur) in de Alpha.