concert

Kate Tempest laat Bitterzoet ieder woord voelen

Een paar dagen voordat de kaartverkoop van het concert van Kate Tempest in Bitterzoet begon, stonden er in het voor de avond aangemaakte Facebook-event al meer mensen op geïnteresseerd dan dat er in de zaal passen. De belangstelling voor de Britse dichteres annex rapper is groot, met een goede reden. Haar shows zijn altijd een bijzondere aangelegenheid; een mix van spoken word poëzie en hiphop die met zoveel overtuigingskracht wordt gebracht dat je je er wel aan moet over geven. Bij de show van vanavond, die bijna volledig in teken staat van haar in juni te verschijnen derde album The Book Of Traps And Lessons, is dat niet anders.

In datzelfde Facebook-event was ook wat verwondering over het formaat van de zaal, gezien de belangstelling zou Tempest ook makkelijk de grote zaal van Paradiso kunnen vullen, toch? Paradiso liet op die berichten al weten dat deze kleine zaal de keuze was van de artiest en Tempest bevestigt dat zelf nog eens als haar optreden begint. Ze is blij met de kleine zaal, omdat ze zo meer een verbinding voelt en ze zo beter kan peilen hoe er op het nieuwe materiaal gereageerd wordt. Dit is namelijk een van de eerste shows die in teken staan van de nieuwe plaat en zelfs de eerste met een nieuw gezicht achter de knoppen. Je zou dus kunnen stellen dat Bitterzoet vanavond dient als een veredeld proefkonijn, maar er is niemand in de zaal die daar om maalt.

Tempest begint de show met Europe Is Lost, een van de prijsnummers van haar vorige plaat Let Them Eat Chaos. Na die oude bekende volgt een blok van bijna een kwartier aan nieuwe nummers, die in albumvolgorde voorbij komen en dus naadloos in elkaar over gaan. Let Them Eat Chaos was de voordracht van één lang gedicht opgedeeld in dertien nummers, afgaande op wat we vanavond horen is The Book Of Traps And Lessons uit hetzelfde hout gesneden. Dat maakt het ietwat lastig om heel veel zinnigs over het nieuwe materiaal te zeggen. Het klinkt allemaal weer uitstekend, maar Tempest vuurt zoveel nieuw werk op de zaal af dat het nog niet allemaal even goed binnenkomt.

Gelukkig heeft ze naast Europe Is Lost nog wat oudgedienden op een slimme manier in de set verworven. Zo horen we stukjes van Marshall Law en The Beigeness en komt Ketamine For Breakfast helemaal voorbij, zij het wel met een nieuwe beat. Deze nummers dienen niet alleen als herkenningspunten, maar brengen ook het energiepijl iets omhoog, aangezien het meeste wat van The Book Of Traps And Lessons voorbij komt tot haar rustigere werk behoort. Ze maakt het de zaal ook niet makkelijk, in feite wordt Bitterzoet voor zeker twee-derde van de show getrakteerd op een voordracht van een lang gedicht dat nog niemand in de zaal gehoord heeft, vaak ook nog eens met minimale muzikale begeleiding. Dat het de hele show toch muisstil blijft – en het applaus in de zeldzame rustpuntjes tussen de blokken aan nummers door per keer oorverdovender wordt – heeft alles te maken met Kate Tempest zelf. Haar voordracht is messcherp. Ze laat geen enkel steekje vallen en Bitterzoet voelt ieder woord.

Na iets meer dan een uur eindigt de show met twee hoogtepunten; de twee afsluitende nummers van de nieuwe plaat. Holy Elixer is van de nieuwe nummers degene die het zwaarst op de beat leunt; een vreemde, stuiterende beat die niet zou misstaan onder een Danny Brown-track. En als uitsmijter het prachtige, door (ingeblikte) piano ondersteunde People’s Faces; een pleidooi voor verbintenis in verdeelde tijden en een ode aan de schoonheid van, euh, people’s faces, dus. Het was leuk geweest voor iedereen die er vanavond niet bij kan zijn als Tempest in een grotere zaal had gespeeld, maar in een zaal van dit formaat waarbij het aannemelijk is dat ze ook echt bijna iedereens gezicht kan zien als ze zegt hoe mooi het is, komt het nummer wel uitermate hard binnen. Dat het applaus en gejoel na afloop zo overdonderend dat Tempest er met haar laatste bedankje aan het publiek nauwelijks bovenuit komt, is dan ook meer dan verdiend.

Fotografie: Willem Schalekamp

Gezien: 7 mei 2019, Bitterzoet, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De dEUS-motor ronkt als een Formule 1-wagen van Mercedes
concert
dEUS

De dEUS-motor ronkt als een Formule 1-wagen van Mercedes

Het twintigjarig jubileum van The Ideal Crash viert dEUS met een toertje door Europa. Integrale uitvoeringen van de plaat waarmee ...
I Am Easy To Find
album
The National

I Am Easy To Find

Er stonden er ongetwijfeld een paar te tongen tijdens hun laatste shows, maar het moge duidelijk zijn dat The National ...
Rammstein
album
Rammstein

Rammstein

Eindelijk, een nieuwe Rammstein. Het met een simpele lucifer getooide album is hun eerste sinds Liebe Ist Für Alle Da ...

Recensie: Kate Tempest laat Bitterzoet ieder woord voelen (concert) | OOR