concert

Kaytranada in AFAS Live: tijdelijk plezier bij een tijdloos geluid

Zou Kaytranada zich ooit ergens druk om maken? In interviews is hij dan misschien een verlegen dotje, op het podium blijkt hij haast het andere uiterste daarvan. Gucci shades op, glas natuurwijn in de hand, moves alsof hij in de finale van Summer Dance Forever staat. ‘Who wanna battle me?’, vraagt ‘ie, voordat er een imponerend salvo aan shuffles, freezes en ander lichamelijk indrukwekkends volgt vanachter zijn draaitafels. Niemand wordt vervolgens op het podium gehesen om hem daadwerkelijk uit te dagen tot een 1 versus 1, en dat is maar beter ook: Louis Kevin Celestin is de onbetwiste king of cool vanavond, tijdens zijn eerste Nederlandse show in bijna drie jaar.

Fotografie Noah Schielen

Al doen zesduizend andere main characters in een tot de nok gevuld AFAS Live hun uiterste best om die titel van hem over te nemen, terwijl een groots lichtspektakel, kleurrijk vuurwerk en cool uitziende visuals met filters hen prikkelen om Instagram of Snapchat te vullen met content. Die glans aan de oppervlakte leidt alleen maar af van de muzikale beleving, die vanavond op de achtergrond lijkt te staan in een wat onverschillig en wisselvallig aan elkaar gemixte dj-set met daarin alleen maar eigen producties.

Cause I do it for the thrill, for the rush. Het is de luidst meegezongen songtekst vanavond, als alle telefoons de lucht in gaan en groepen vriendinnen elkaar in de armen vliegen terwijl ze wild in het rond springen, niet in het minst om wat ruimte te maken voor henzelf in het duwerige publiek.

De hit in kwestie, You’re The One, bleek de officiële bezegeling van het monstersucces van de uit Montreal afkomstige producer Kaytranada in 2016. Hij smeedde toen al jaren zorgvuldig aan een r&b-crossover sound met elementen uit house, disco, bossa nova, hiphop en soul. De succesingrediënten? Claps met een Dilla timing, synth-bassen die even zwaarlijvig als fris klinken, pads die je uit duizenden kan herkennen. Negen jaar later klinkt ‘ie nog steeds als gloednieuw, en blijft Kaytranada onbetwist dé soundtrack voor dansen in je slaapkamer, zoals in de bijbehorende videoclip, of een even stijlvol als unhinged huisfeest in een garage vol karikaturen met rode party-bekers, getuige zijn legendarische Boiler Room-set uit 2013.

Inmiddels zijn we bij album nummer drie aanbeland: op Timeless (2024) bekroont de stem van Talib Kweli in de eerste seconden Kaytranada’s sound met klassieke status terwijl de teksten, voornamelijk gepend door samenwerkers van statuur als Childish Gambino, Anderson .Paak en Tinashe, steeds persoonlijker worden. Zou Celestin ooit zwetend wakker worden en piekeren over zijn toekomst, houdbaarheid of de constante (externe) druk om te vernieuwen?

Opener Pressure verraadt dat misschien subtiel, maar er is nergens vanavond iets anders te bespeuren dan stijlvol zelfvertrouwen of een constante toename in populariteit: een dubbel uitverkochte AFAS die makkelijk een Ziggo Dome had kunnen zijn, visueel spektakel in ieder opzicht, en geen slag of stoot als het geluid door kabeldefect begint te kraken, het volume achteruit schokt, of het publiek stopt met bewegen als de overgangen tussen zijn tracks wat onverwacht of zelfs slordig uit de verf komen.

Een enkele keer merkt Celestin het verschil in publieksreactie wél op. ‘You all are chilling tonight, huh? Put your phones down, enjoy the moment!’ Terecht advies voor een publiek vol jonge thrillseekers met een vrij korte aandachtsspanne. Maar de sleutelelementen om een grote zaal als deze echt bij de les te houden en niet te verzanden in geklets, kortstondige dopamineshots of content schieten, heeft Kaytranada simpelweg zelf ook niet in huis vanavond. 

Misschien zijn we wel gekleurd en verwend door de dj-set van Jamie xx vorige maand in dezelfde zaal, waarin ruimtelijke beleving, sublieme mixes en een perfecte vertaling van clubmuziek naar concertsetting centraal stonden. Misschien werkt Kaytranada’s muziek gewoon het best op dat intieme huisfeestje. Of had iets meer zorg en liefde voor de invulling van het muzikale gedeelte gezorgd voor een ervaring die de tijd net zo ontstijgt als Kaytra’s meestersound. Nu komen de pleziermomenten slechts bij vlagen, en wint bij de Timeless-tour het coole, zorgeloze ego het van het muziekminnende, vervulde hart.

Gezien: 9 april 2025 in AFAS Live, Amsterdam

deel dit artikel

Meer:

eerste namen

Deze artiesten spelen op gratis Hit The City festival in Eindhoven

Gratis festivals met een goede line-up beginnen een...
eerste namen

Deze artiesten spelen op gratis Hit The City festival in Eindhoven

Gratis festivals met een goede line-up beginnen een...
nieuw album

Big Thief’s Adrianne Lenker kondigt nieuw livealbum aan

Nét wanneer Jeroen Woe in zijn OOR-column betoogt...
nieuw album

Big Thief’s Adrianne Lenker kondigt nieuw livealbum aan

Nét wanneer Jeroen Woe in zijn OOR-column betoogt...
column

‘Klinkt Matt Berninger solo niet gewoon als, tja, The National?’

We zijn nog maar amper bijgekomen van de...
column

‘Klinkt Matt Berninger solo niet gewoon als, tja, The National?’

We zijn nog maar amper bijgekomen van de...
festivaltip

Fuzz Club in Effenaar is dé plek om in hogere sferen te geraken

Fuzz Club wijdt twee festivaldagen volledig aan alles...
festivaltip

Fuzz Club in Effenaar is dé plek om in hogere sferen te geraken

Fuzz Club wijdt twee festivaldagen volledig aan alles...
overleden

De stem van Max Romeo (1944-2025) galmt nog altijd over festivalweides

Max Romeo, een van de iconen van de...
overleden

De stem van Max Romeo (1944-2025) galmt nog altijd over festivalweides

Max Romeo, een van de iconen van de...
nieuwe muziek

7 tracks die je niet mag missen: Arcade Fire, Lana Del Rey, Pulp

Nog geen tijd gehad om alle nieuwe releases...
nieuwe muziek

7 tracks die je niet mag missen: Arcade Fire, Lana Del Rey, Pulp

Nog geen tijd gehad om alle nieuwe releases...

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN