concert

Kensington pakt overwinning in de tweede helft

Elf jaar geleden stond Kensington tijdens de Popronde voor tien man en een paardenkop in Akkie’s Café in Maastricht en de Irish Pub in Alkmaar. Vanavond staan er 50.000 mensen voor hun neus in een volgepakte Johan Cruijff Arena. Kensington deed alles op eigen kracht. Van de Popronde via talloze voorprogramma’s naar headlinen in het clubcircuit, naar eigen shows in steeds groter wordende zalen en via de Heineken Music Hall naar ontelbare uitverkochte Ziggo Dome’s. En nu staan ze hier. Anderhalf jaar na het uitkomen van laatste album Control. Vier gasten, drums, gitaar, bas en vocals. Een klassiek rockbandje. In een uitverkocht stadion.

We zijn in Nederland heel slecht in het eren van onze helden. Kop boven het maaiveld? Eraf met dat ding! En dus verschenen er voorafgaand aan dit concert artikelen over waarom Kensington toch zoveel haat oproept. En ook als wij met OOR iets over de band schrijven, stroomt onze Facebook-pagina vol met zichzelf veel te serieus nemende ‘kenners’ (proest) die even moeten laten weten dat Kensington ‘overschat’ is, of gewoon ‘slecht’, of dat ze niet begrijpen dat wij de band aandacht geven. Nee stel je voor, het grootste muziekblad van Nederland dat schrijft over de grootste band van Nederland. Hoe dan ook: Kensington geeft vanavond naar eigen zeggen de grootste rockshow uit de vaderlandse geschiedenis. En daar kunnen ze nog best eens gelijk in hebben ook.

Valt er niets op het optreden af te dingen dan? Natuurlijk wel. Het geluid is, zoals eigenlijk altijd in de Arena, zeer matig. Of eigenlijk, vooral in de eerste helft, heel erg slecht. Het begin is sowieso wat weifelend. De vier komen haast schuchter het podium oplopen, gaan via een catwalk naar het midden, waar zo rond de middenstip een klein tweede podium is gemaakt, hangen hun instrumenten om en beginnen met Do I Ever. Niet bepaald een knallend begin van ‘de grootste rockshow ooit’. Natuurlijk helpt het ook niet mee dat het nog wel erg licht is buiten. Geeft ons wel de kans even rond te kijken. Over de hele breedte van het podium hangt een gigantisch LED-scherm met smaakvolle (maar niet overdreven) visuals. Ieder nummer krijgt z’n eigen sausje mee op visueel gebied en voor de mensen achteraan is het fijn de gelaatsuitdrukking van de bandleden zo toch te zien. De kracht van die visuals is pas echt goed zichtbaar als het wat donkerder wordt overigens.

Dat is ook het moment dat Kensington een versnelling hoger schakelt. Want het is allemaal een beetje mat in de eerste helft (hé, we zijn in een voetbalstadion). Eigenlijk alleen het titelnummer van Control zorgt voor een hoogtepunt. Zanger Eloi Youssef speelt het voor z’n tweejarige dochter die, zo vertelt hij voorafgaand, zijn wereld flink op z’n kop zette. Het duurt vervolgens tot Let Go, de eerste hit van de band van debuutalbum Borders uit 2010, totdat de Arena écht loskomt. Gitarist Casper Starreveld maant 50.000 man tot een sitdown, het confettikanon gaat af en de duisternis is ingetreden. Ineens is het wel magisch. Misschien verbeelden we het ons, maar het geluid lijkt ook wat beter en we zien de achterste helft van het veld, dat tot die tijd veel aan het rondlopen was, vanaf dat moment met volle aandacht naar het podium kijken. Handen in de lucht en meezingen.

Kensington houdt die sfeer daarna zonder moeite vast. Niet zo gek ook, als je nummers als War, Riddles, All For Nothing en Home Again uit kunt spelen tegen het einde. Hits met een hoofdletter H, nummers die ook de casual fans die er vanavond zijn uit volle borst mee kunnen zingen. De band lijkt zelf ook meer te genieten, zo tegen het einde van de reguliere speeltijd. De spanning is er af, het is gelukt! En eigenlijk, eigenlijk is het ook wel heel erg gaaf dat ze dit ‘gewoon’ op deze manier doen. Geen gastmuzikanten, geen alternatieve uitvoeringen van hun eigen nummers, geen olijke covers. Nee, het is een regulier Kensington-concert, maar dan met wat meer vuur – maar zelfs dat valt wel mee – en prachtige visuals.

In de toegift, die start met Little Lights, moeten natuurlijk alle bezoekers hun telefoon laten oplichten en cliché of niet, het is een prachtig gezicht. Als de vier daarna grootste hit Streets inzetten is het feest compleet en heeft niemand het meer over de wat moeizame eerste helft. Kensington heeft het geflikt! Wat er verder te dromen overblijft? Tja, wie het weet mag het zeggen. De heren gaan aan nieuw materiaal werken, zo beloven ze. Maar eerst nagenieten van deze wereldprestatie. Kensington laat hier vanavond gewoon zien waarom ze de meest succesvolle Nederlandse band van onze tijd zijn. Of jullie muzieksnobs het nou leuk vinden of niet.

Fotografie: Luuk Denekamp

Gezien: 14 juli 2018, Johan Cruijff Arena, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word lid en kies je eigen cd-pakket. Nu met nieuwe albums!
abo-actie

Word lid en kies je eigen cd-pakket. Nu met nieuwe albums!

OOR deelt uit! Neem nu een halfjaar- (€34,-) of jaarabonnement (€66,95) op OOR en kies je eigen doldwaze cd-pakket uit. We ...
Bottle It In
album
Kurt Vile

Bottle It In

Artistieke surplaces, Kurt Vile moet er niets van hebben. De zanger en gitarist uit Philadelphia zat in The War On ...
Car Seat Headrest
Club OOR
Car Seat Headrest

Car Seat Headrest

Club OOR presenteert Car Seat Headrest op 14 november in TivoliVredenburg (Utrecht). Ben je OOR-abonnee en wil je hier gratis ...

Recensie: Kensington pakt overwinning in de tweede helft (concert) | OOR