De breuk tussen Thurston Moore en Kim Gordon betekende destijds het einde van de legendarische noiserockband Sonic Youth. Gordon verruilde New York voor L.A. en stortte zich op meerdere projecten voordat ze in 2019 haar solodebuut No Home Record uitbracht. Maandagavond brengt ‘the godmother of grunge’ dit album in zijn geheel – en vrijwel chronologisch – naar de grote zaal van Paradiso. Uitverkocht is het niet; blijkbaar weerhield een optreden van een zeventiger zonder Sonic Youth en met een nogal ontoegankelijke album velen ervan te gaan.
Fotografie Daniël de Borger
Gordon (70) draagt zilverglimmende shorts met een strak wit T-shirt erboven en komt daar wonderwel mee weg. Sterker nog: de tand des tijds heeft haar zo te zien overgeslagen. Ik vraag me onwillekeurig af of ze de lege balkons heeft gezien. Op 30 augustus 2004 stond ze hier voor het laatst met Sonic Youth, in een toen afgeladen zaal. Ze heeft ditmaal een driekoppige, jonge band bij zich die al meteen bij opener Sketch Artist laat zien meer te zijn dan een stel sessie-muzikanten. Met name de drummer zal gaandeweg de avond steeds meer indruk maken.
In haar biografie Girl In A Band beschrijft Gordon haar podiumpersona als raadselachtig, koud en ondoorzichtig. Er is inderdaad niet al teveel interactie met het publiek, maar koud is ze vanavond allerminst. En niet alleen Gordon haar fysiek blijkt nog in tact, haar stem is ook nog even kenmerkend als in de hoogtijdagen van Sonic Youth. Het is bovendien meteen duidelijk dat No Home Record gemaakt is om live te spelen. Een track als Air BnB, aangezet met vette bas en zware drums, komt vol binnen en heeft veel meer kracht dan op het album.
Het wat voortjakkerende karakter van de nummers wordt nog eens benadrukt door de projecties boven het podium, waarbij we het perspectief hebben van een passagier in een auto die onafgebroken over desolate Amerikaanse snelwegen scheurt. En het kan een illusie zijn, maar het lijkt alsof de chauffeur bij Murdered Out het gaspedaal even wat verder induwt. Get Yr Life Back, met een drumexplosie na de intro, komt live ook sterker door en toont met ‘my nipples are shivering, quietly erect’ bovendien dat Gordon qua teksten met de jaren evenmin een knieval maakt.
In de encore volgt – volledig voorspelbaar, want de setlist is al sinds eind 2021 onveranderd – de cover Blonde Red Head van DNA, waarbij de drummer zich profileert met gallop-achtige roffels. De set eindigt met Grass Jeans, de verrassend toegankelijke single uit 2021 die verwijst naar haar tijd in New York. Als uitsmijter trakteert de drummer het publiek op een bizar gave outro, waarbij Gordon de gitaar nog even op haar rug hangt en doorspeelt. Zeventig is het nieuwe veertig.
Gezien: 10 juli 2023 in Paradiso, Amsterdam
Zomeractie!
Speciale zomeractie! Als je nu een jaarabonnement op OOR neemt betaal je geen 66,95 maar slechts 50 euro. En je maakt tevens kans op een originele Epiphone ES-335 gitaar! Meld je hier aan.