‘Kijk eens hoe goed deze nieuwe lipstick blijft zitten.’ Lady Gaga neemt tijdens de vijf omkleedmomenten tijdens haar Gelredome-concert een Instagramfilmpje op waarin ze laat zien dat haar nieuwe lippenstift (€34) perfect een heel concert blijft zitten. Op hetzelfde moment staat het publiek naar halfgare visuals te kijken die worden begeleid door lauwe synthesizerklanken.
Fotografie (eerder concert): Kevin Mazur
Maar goed, Lady Gaga bedenkt haar concerten met haar kleine monsters in het achterhoofd: de devote fans. En die zijn dik tevreden over het Chromatica Ball in Arnhem. Het lang uitgestelde concert leunt bijna volledig op nummers van de albums The Fame (Monster) en Chromatica. Van de twee eerste albums komen de grote hits, van Chromatica veel uptempo danswerk. De tussenpauzes zijn nodig voor uitgebreide kledingwissels. De muzikale blokken zijn thematisch en uitgekiend gegroepeerd, waarbij het akoestische pianodeel in Act 4 voor het muzikale rustpunt zorgt.
Het is het vierde optreden van de net gestarte Chromatica Ball-tour en de tweede keer dat Lady Gaga Arnhem aandoet na The Monster Ball Tour in 2010. Vooraf geeft ze een nogal warrige uitleg van wat er te verwachten valt van het concert. Het is een viering van kunst, mode, dans, technologie, poëzie en muziek, vertelt ze. Het gaat over verdriet en over houden van jezelf. Wat mist in de thematiek is een duidelijke rode lijn. Het is een allegaartje van visuele elementen, invloeden en boodschappen. Vaker wordt er langs de oppervlakte gescheerd dan dat er gezocht wordt naar diepte.
‘In the sha-ha-sha-hal-low’ zitten we dus nogal vaak. Al is er juist bij dat nummer even de hoop dat Gaga verwijst naar De Metamorfose van Kafka als ze achter haar piano gaat zitten met een grote insectenhelm. Maar helaas, het is alleen maar bedoeld voor het effect. Zo gaat het wel vaker. Zie bijvoorbeeld ook die arme gitaristen, die gigantisch hun best staan te doen, maar slechts bij enkele nummers te horen zijn. Van playbacken kun je ze niet eens beschuldigen.
Nu klinkt dit allemaal negatiever dan het bedoeld is. Lady Gaga heeft een lijn getrokken van David Bowie naar Klaus Nomi en Madonna en zet daar zelf een nieuw ijkpunt op. Ze is een grootheid in visuele vormgeving, heeft een strot uit duizenden en is onovertroffen in haar kostuums. En choreografisch zit het geheel strak in elkaar. Als fan krijg je volop waar voor je geld.
De vuurspuwers warmen het stadion op, de uitgedeelde polsbandlampjes zwaaien door de lucht en Gaga perst alles uit haar fragiele lichaam. Ze voelt liefde in de zaal, zegt ze. Dat is er zeker. Net als goede lipstick, maar dat hoor je achteraf pas.
Gezien: 26 juli in Gelredome, Arnhem.