concert
Pop

Lissie ontroert in de Tolhuistuin

Na het puike openingsnummer volgens drie nummers van tweede album Back to Forever. Sleepwalking en Shameless zijn fijne uptempo, catchy popliedjes en voor They All Want You schakelt ze een versnelling terug om haar hartzeer direct uit een gepijnigde ziel te tappen. Haar uithalen dringen daarbij scherp binnen. Die country vibe houdt ze vast voor haar tweede nieuwe nummer, het al even imponerende, klaagzangerige Stay. Tijdens het geweldige When I’m Alone van debuutalbum Catching A Tiger klinkt ze opeens als Fleetwood Mac, een band die ze net als Lady Gaga , Metallica en One Direction al eens coverde. Bij Oh Mississippi en Catching A Tiger verdwijnt de band en staat ze alleen op de rand van het podium. Een paar kleine haperingen en wat momenten waarbij ze haar stem net niet helemaal onder controle heeft dwingen haar te improviseren. Ze slaat zich er kranig doorheen en lijkt opgelucht als de nummers voorbij zijn. Het publiek blijft onverminderd enthousiast en klapt uitbundig.

De Amerikaanse heeft een erg hoge gunfactor, ook door haar inzet voor verschillende goede doelen. Ze draagt een nummer op aan haar tante die in 2010 overleed aan de gevolgen van spierziekte ALS en legt uit dat ze elk jaar een fundraiser houdt voor onderzoek naar de ziekte. Ze had vijf jaar nodig om het verlies in woorden en melodie te vatten, maar het resultaat is er naar. Het aangrijpende Sun Keeps Rising komt van haar nieuwe album en Lissie gooit opnieuw haar ziel volledig open. Ook Don’t You Give Up is nieuw en klinkt door de jagende drums en ijle gitaren als een opzwepende zomerhit voor in de wintermaanden.

Dan is daar opeens hoogtepunt Everywhere I Go. Haar uithalen over engelen die haar overal zullen volgen hebben iets mystieks, haar stem neemt duikvluchten, scheert door galmende grotten en nestelt zich op precies de juiste golflengte om de traanbuizen te activeren. De ontroering blijft bij het daarop volgende Daughters, ook nieuw materiaal. Het nummer is geïnspireerd door de documentaire Pray The Devil Back To Hell over Leymah Gbowee die met haar geweldloze Women of Liberia Mass Action For Peace na veertien jaar burgeroorlog vrede afdwong in Liberia en is een krachtig anthem voor meisjes en vrouwen, een roep om gelijkheid van de seksen. Het nieuwe Ojai, een ‘vaarwel’ aan Californië, is het enige nummer dat doodslaat en wordt gelukkig snel weggespoeld door Shroud en een toegift met twee klappers. Tijdens Little Lovin raakt het volledige publiek samen met Lissie al klappend en stampend in een gospel-achtige trance, om uiteindelijk via een laatste, oppermachtige uithaal van de stralende zangeres op het einde van In Sleep met een warm gevoel de koude nacht weer ingestuurd te worden, gloeiend van geluk.

Fotografie: Don Crusio

Gezien: 28 februari 2016, Paradiso-Noord, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Lissie ontroert in de Tolhuistuin