concert

Lokerse Feesten dag 9: 2ManyDJs, Front 242 en Gary Numan

Avondje jeugdsentiment voor oudere jongeren op dag 9 van de Lokerse Feesten. Van het mannelijke geslacht vooral. Maar wat hadden die kalende mannen het naar hun zin bij die al dan niet geüpdatete klanken uit de 80’s.

Als openingsact staat Gary Numan op de affiche. De nu zestigjarige vanuit L.A. actieve Brit debuteerde in 1978 in de band Tubeway Army. Met die band maakte hij eigenlijk punk, tot hij de synthesizer ontdekte. Zijn later onder de eigen naam verschenen albums uit de jaren tachtig werden bij gebrek aan beter ingedeeld bij de new wave. De man is voor de meeste bezoekers ook in Lokeren waarschijnlijk compleet onder de radar muziek blijven maken. Maar zie hier: na album nr. 24 staat hij anno 2018 zowaar terug op de Mainstage met een vaak snoeiharde mix van industrial rock en door synths en samples gedragen elektronische popmuziek. Vooral over de looks (zwart haar, witte schmink en gesleurde kledij) en de fraaie visuals achter hem is goed nagedacht. Muzikaal creëert Numan momenteel een soort dansbare industriële versie van Rammstein meets Nine Inch Nails, met uiteraard door de set verweven geüpdatete versies van zijn grootste hits Cars en Are Friends Electric? (van Tubeway Army), beiden oorspronkelijk uit 1979. De sound is moddervet, maar de show kent heel even ook een lief warm menselijk kantje als hij zijn wat onbeholpen verlegen ogende jonge tienerdochter op het podium vraagt om een moppie mee te zingen.

Nog meer vette beats, pompende basklanken en knallende keys zijn er bij de al vele jaren in heel België als volkshelden onthaalde mannen van Front 242. Electronic Body Music wordt de Lokerse Kaai opgeblazen, door de uitvinders van het genre zelf. Natuurlijk hadden ook Richard 23 en zijn kompanen destijds hun voorbeelden. Ze werden beïnvloed door vooral Duitse bands. Toch waren zij ware pioniers in de jaren tachtig, niets meer en niets minder. Met een ongekend grote invloed op muziekstijlen als new beat en techno die later volgden. Anno 2018 klinkt de band opvallend vitaal en nergens achterhaald en de show is helemaal van deze tijd.

De graphics achter hen zijn meesterlijk, de sound is aangepast aan de huidige maatstaven, de jonge drummer mept lekker hard en de oudere heren achter de micro’s blijken nog prima bij stem. Wellicht doen de politieke statements in een aantal tracks nu ietwat gedateerd aan, zoals in Funkahdafi, de samples van de Godsdienstwaanzinnige in Welcome To Paradise, met de gouden break No Sex Until Marriage, blijven nog altijd bijzonder tijdloos grappig. Die track doet in Lokeren opnieuw dienst als machtige afsluiter. Eerder hebben we vlak voor het podium vijftig- en zestigplussers al compleet los zien gaan op Body To Body, No Shuffle en het keihard meegezongen Headhunter. Onverslijtbaar, dat Front 242.

De avond vol jeugdsentiment krijgt laat in de nacht zowaar een Lokers tintje als de aloude dj’s van de al jaren ter ziele gegane, helaas compleet verwaarloosde dancing/discotheek Cherry Moon van stal gehaald zijn. Zij hebben hun hardste hardcore en meest swingende acidhouseplaatjes van toen weer van de zolder geplukt. Aan 2ManyDJs de eer om daarvoor een aan deze speciale avond gerelateerde set vol stampers in elkaar te mixen. Dat is de broers Stephen en David Dewaele (donderdag stonden ze nog op hetzelfde podium met het volledige Soulwax) wel toevertrouwd. Natuurlijk hebben ze het veel vaker geflikt, maar godallemachtig (om maar een met die Godsdienstwaanzinnige van Front 242 te spreken) wat kunnen die gasten mixen en voor onmogelijk geachte mashups maken.

Ook de in elkaar gedraaide beelden, vaak gebaseerd op de hoezen van de plaatjes die ze in hun mix verwerken, zijn van een ongekend hoog niveau en fungeren als een attractie op zich. Voor wie dan nog het beeld van twee mannen in pak met stropdas achter een dj-booth te saai of statisch vindt om naar te kijken hadden de broers ook nog een bus dansende fans meegenomen om er ook op het podium een ongekend dansfeest van te maken. Het concept is uniek, de aan het jaren tachtig-gevoel van deze avond aangepaste set is werelds. Ook al passeren daar soms recente elektronische bijdragen van hun label DeeWee en flarden LCD Soundsystem tussendoor, de hoofdmoot is hypermodern klinkende oude meuk van labels als Bonzai Records en acts variërend van KLF, Bee Gees en Sylvester. Grappig is ook het van een voor chocolademerk Côte d’Or gemaakte promo-elpee geplukt intermezzo over eh… olifanten. Waanzin? Ja, heerlijke waanzin. Herkent de massa de tracks niet, dan valt er nog altijd wild op te dansen. Als ze wel de tracks van New Order en zelfs Metallica (Master Of Puppets dient na een volvet uur als klapstuk) herkennen, dan is de euforie compleet. Meesterlijk concept!

Fotografie: Harrij Stekel

Gezien: 11 augustus 2018, Lokerse Feesten, Festivalterrein Grote Kaai, Lokeren

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word lid en kies je eigen cd-pakket. Nieuwe keuzes!
abo-actie

Word lid en kies je eigen cd-pakket. Nieuwe keuzes!

OOR deelt uit! Neem nu een halfjaar- (€34,-) of jaarabonnement (€66,95) op OOR en kies je eigen doldwaze cd-pakket uit. We ...
Simulation Theory
album
Muse

Simulation Theory

De tijd dat de internationale pers laaiend enthousiast stond te wachten op een nieuw album van Muse is al een ...
The Beatles (The White Album)
album
The Beatles

The Beatles (The White Album)

In februari 1968 trokken The Beatles naar Rishikesh in India om daar deel te nemen aan een cursus meditatie bij ...

Recensie: Lokerse Feesten dag 9: 2ManyDJs, Front 242 en Gary Numan (concert) | OOR