concert

Madness gooit de deuren van het pretpaleis open in AFAS Live

Het was voor de gemiddelde ska-fan in Nederland best een aardig jaar. En dan vooral voor de fans van de zogenaamde Tweede Ska-golf die eind jaren ’70 opkwam. In 2019 zagen we – na veertig jaar –  een nieuw album (en concerten) van The Specials, kwam The Selecter weer eens langs, gaf Doe Maar een geslaagd 40-jarig jubileumfeestje (de toepasselijk getitelde clubtour Alles doet het nog) en vanavond wordt als kers op de taart/het jaar in Amsterdam ook nog eens vier decennia Madness gevierd. Een greatest hits-happening die ten overvloede aantoont waarom de Nutty Boys in eigen land als een monumentaal muziekinstituut worden beschouwd en tot cultureel erfgoed van het Verenigd Koninkrijk worden gerekend.

Hey you! Lord Suggs heeft bij opkomst aan twee woorden genoeg om de tot de nok gevulde AFAS bij de les te krijgen. De aanhang haakt meteen gretig in, antwoordt enthousiast met de bekende openingszinnen – ‘Don’t watch this, watch that, this is the heavy heavy monstersound…’ – waarna de stuiterende kadans van One Step Beyond, een van de meest iconische skaliedjes van Britse bodem, de rest doet. Bier vliegt door de lucht, de olijke kwastjes op de veel gedragen Madness-fezzen huppelen wild heen en weer, terwijl de hier en daar nog wat stramme lijven hoekige skamoves proberen uit te voeren. Het is, kortom, vanaf minuut één feest. Dat de stem van Suggs zeker in het begin dun klinkt en moeite heeft om boven het bandgeluid uit te komen, wordt zonder morren geaccepteerd. Bam Bam! Daar klinken de massieve accenten van Embarrassment, de volgende hit die ook al zo’n warm onthaal krijgt en massaal wordt meegezongen (blijft grappig om de hele zaal richting Suggs te horen galmen: ‘You’re an embarrassment!’). 

Zo wordt de AFAS in de beginfase vakkundig in partymodus gespeeld. Suggs met z’n eeuwige zonnebril, typische grimassen en karakteristieke motoriek (uit het niets stokstijf stilstaan en in verwondering omhoog kijken) is daarbij uiteraard de absolute gangmaker, ook al krijgt hij de nodige steun van het mannetje met het bolhoedje (Lee Thompson) dat naast hem op de sax de longen uit z’n lijf blaast. Maar het draait natuurlijk vooral om Suggs, een rasentertainer met de uitstraling van een gewiekste tweedehands auto-verkoper die je lachend een barrel verkoopt maar waarvan je later, boven de geopende, rokende motorkap, toch ook denkt: ‘Tja, maar het was wél een toffe gozer’.

Niet dat Suggs troep verkoopt natuurlijk. De zaal wiegt heen en weer op de heerlijke authentieke sound van debuutsingle The Prince uit 1979, gloeit op een gloedvol My Girl (met mooi ingetogen piano-intro), geniet van iets kleinere hitjes zoals het nog altijd geweldige Bed And Breakfast Man en gaat bier halen als er (sporadisch) songs van recente platen voorbijkomen.

Voor dat ‘bijtanken’ is tegen het eind steeds minder gelegenheid. Zeker als met nog een half uurtje te gaan de deuren van het pretpaleis helemaal open worden gegooid: ‘Welcome to the house of fun’. En daar gaan we weer, op en neer in een fijne melancholische roes die continu een glimlach op duizenden gezichten tovert. In rap tempo volgen de allergrootste hits en worden we naar een dampende apotheose gespeeld. Baggy Trousers, Our House en het hartverwarmende It Must Be Love maken de boel af. In de toegift gaat het dak er nog één keer af dankzij lijflied Madness en het onverwoestbare Night Boat To Cairo waarbij stilstaan geen optie meer is. Mooi feestje, de spierpijn van morgen meer dan waard.

Gezien: 12 december 2019, AFAS Live Amsterdam

Fotografie: Luuk Denekamp 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk
Film

Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk

Bitterzoet: de concertfilm is in essentie wat de titel aangeeft dat het is: een concertfilm. In pakweg anderhalf uur spelen ...
Jett Rebel in Paradiso: een virtuoos met flauwe grappen
concert
jett rebel

Jett Rebel in Paradiso: een virtuoos met flauwe grappen

Bezoekers nemen maandagavond in Paradiso plaats aan ronde tafeltjes die keurig anderhalf meter van elkaar gescheiden staan met daarop een ...

Recensie: Madness gooit de deuren van het pretpaleis open in AFAS Live (concert) | OOR