concert

Rammstein jaagt alle uitstootmeters in het rood

Symboliek hoort bij Rammstein zoals stront bij een koe hoort. Mooi daarom dat op de dag van boerenprotest en stikstofontkenning de zwarte rook volop opstijgt vanuit het Nijmeegse Goffertpark. Rammstein is voor twee shows neergestreken met een indrukwekkende decor dat het midden houdt tussen Mordor, het Ruhrgebied in oude tijden en Game of Thrones, met Till Lindemann als The Mountain in het stralende middelpunt.

Fotografie Hub Dautzenberg

Het park heeft zelden zo vol geleken, terwijl er toch vaker 65.000 bezoekers verzameld waren. Wellicht nemen Rammsteinfans meer ruimte in, of snoept het decor wat meters van de weide in. De stemming is en blijft de hele avond opperbest. Nummers woorden Wort für Wort meegezongen. Het visuele spektakel van Rammstein kan onmogelijk teleurstellen en het is knap hoe ze hun muziek toch niet in rook op laten gaan tussen al dat vuur.

Het materiaal van het nieuwe album Zeit is ruim vertegenwoordigd in het concert. De band begint met Armee der Tristen gevolgd door Zick Zack. Succesnummers als Links 2-3-4 en vooral Sehnsucht brengen het publiek daarna tot een eerste hoogtepunt. Puppe zorgt voor een visueel spektakel als een gigantische kinderwagen in de hens wordt gezet, maar het nummer is voor veel bezoekers ook reden voor een plas of een pils.

Even verderop, bij de lange inleiding op het nummer Deutschland, wordt duidelijk waar die aantrekkingskracht voor Rammstein vandaan komt. De hele geschiedenis van Duitsland, en zeker die van de laatste 150 jaar, gaat in die enorme vleesmolen van ze en daar komt het Gesamtkunstwerk van Rammstein uit, waarin je nog geregeld brokken van het origineel aantreft. Van Alfred Döblin tot Timur Vermes, van kraut en Kraftwerk tot techno, van marcherende hordes tot Wir Schaffen Das. Het is aan kunstenaars om dit te transformeren tot iets waar je op een avond in juli van kunt genieten. En dat dit niet subtiel hoeft als je een massa wil behagen, bewijst Rammstein.

Met Radio, Mein Teil (waarin Christian Lorenz op komische wijze geroosterd wordt door Till Lindemann met steeds grotere vlammenwerpers), Du hast en Sonne sluit Rammstein het reguliere deel van het concert af, terwijl iedereen weet dat er nog veel moet komen. De eerste toegift wordt op het podiumpje in het publiek gegeven als de band samen met voorprogramma Duo Abélard en een meezingend publiek een akoestische versie van Engel brengt. In combinatie met de schemering en de tekst ‘wir haben Angst und sind allein’ bereikt de melancholie haar hoogtepunt.

Nadat ze met rubberbootjes over het publiek terugvaren naar het podium en Lindemann ze met een bordje Wilkommen weer op het podium haalt, gaan ze verder met Ausländer gevolgd door Du riechst so gut en Pussy. De tweede toegift bestaat uit Rammstein, Ich Will en het nieuwe, maar toepasselijke slotnummer Adieu. De band vertrekt in een lift naar de nok van het decor om daar in rook (en vuur) op te gaan.

Uitstoot is er niet gemeten, maar als bezoeker voel je je na afloop toch gelouterd en tevreden. Slecht kan dit vuurtje dus haast niet zijn.

Gezien: 4 juli 2022 in Goffertpark, Nijmegen.

De zomereditie van OOR is uit!

Bestel ‘m hier.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Rammstein jaagt alle uitstootmeters in het rood