concert

Rockit: het jazzfestival zonder mottenballenjazz

Jazz and beyond, staat er in de ondertitel op de poster van het Rockit Festival. Dat ‘beyond’ moet je lezen als rock, pop, dance en hiphop. Op het eendaagse festival in de Groningse Oosterpoort staan vooral bands die hun jazz niet puur opdienen.

De sfeer is een verademing deze zaterdag tussen vier uur ’s middags en twaalf uur ’s nachts. Een nuchter, jong en flexibel Gronings publiek dat open staat voor alle soorten muziek en vooral inhoudelijk geïnteresseerd is, maakt Rockit een aantrekkelijk festival. Ook al door het programma met onder andere Badbadnotgood, Avishai Cohen, Tune-Yards, Portico Quartet, Miles Mosley, Shabaka & The Ancestors en vele anderen. Naamgever van het festival is de hit van Herbie Hancock uit 1983 waar ook al de grenzen van de puristische jazz grondig worden overschreden door elektronische muziek en hiphop erbij in de mixer te gooien. De grote man zelf – Herbie Hancock dus – is in Groningen de headliner waar hij lekker eigenwijs Rockit niet speelt.

De 77-jarige laat wel zien dat er weinig sleet zit op zijn reputatie. Hij heeft het beste van het beste in zijn begeleidingsband. Drummer Trevor Lawrence jr. werkte met Dr. Dre, Snoop Dogg en Eminem, Bassist James Genus werkte met ongeveer alle jazzmuzikanten én Daft Punk, terwijl toetsenist, saxofonist en vocoderzanger Terrace Martin één van de vaste producers van Kendrick Lamar is. Voorbij komen onder andere lang uitgesponnen versies van Actual Proof, Cantaloupe Island en als toegift Chameleon.

In diezelfde grote zaal van de Oosterpoort staat eerder Badbadnotgood. De jonge Canadezen hebben lang niet dezelfde podiumpresentatie als het viertal van Hancock. Bij Badbadnotgood heeft de bassist evenveel uitstraling als zijn versterker, legt de toetsenist bijna zijn hoofd plat op het keyboard en geeft de saxofonist/fluitist de indruk liever vanuit de coulissen te spelen. Het contact met het publiek wordt gelegd door de drummer, degene met het meeste pit. Zo veel zelfs dat hij geregeld het tempo flink opvoert waarbij de rest hem nog net kan volgen. Dat hoor je niet als ze dat geweldige materiaal van hun op plaat zetten, bijvoorbeeld met Ghostface Killah, maar live wringt het een beetje, ook al is het een heerlijk viertal om te horen, niet om te zien.

Afsluiter in de grote zaal is Thundercat die ook al geweldig materiaal op plaat heeft gezet, maar live te vaak in bassgefreak verzandt. Hij propt het maximum aantal noten in een maat en blijft op het podium toch wat afstandelijk, al helpt de grootte van het immense Oosterpoortpodium ook niet mee. Als drummer heeft hij Louis Cole mee. Een geweldenaar die dan al aan zijn tweede optreden die avond is. Eerder staat hij in de gang met zijn band Knower. Dat is technisch misschien wat minder en ook iets rauwer, er spat wel meer energie vanaf dan bij Thundercat. Dat komt vooral door Cole zelf in zijn vleespak met gouden ketting, maar ook door zangeres Genevieve Artadi.

Op datzelfde podium in de foyer staat later Tom Barman met zijn band TaxiWars. Ook Barman is opgeladen en stuitert over het podium waarbij hij het balletje lijkt in de flipperkast tussen saxofonist, bassist en drummer. Zijn vervormde zang en de geregeld donkere muziek daaronder maken dit meer dan een grappige zijstap van de Vlaamse grootheid. TaxiWars is zo’n band die je echt live moet zien als je de kans krijgt.   

Grenzen opzoeken, plezier maken, experimenteren en uiteindelijk weer lekker freaken zijn de pijlers waarop het programma van Rockit leunt. Wie North Sea Jazz te groot, te veel Gaastra/rode broeken, te druk en te weinig experimenteel vindt, heeft met Rockit nu een perfect alternatief te pakken. De eerste editie is zeer geslaagd.

Fotografie: Knelis

Gezien: 11 november 2017, De Oosterpoort, Groningen

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Bloc Party is weer even de beste band van 2005 
concert
Bloc Party

Bloc Party is weer even de beste band van 2005 

Wie zegt wel te hadden verwacht dat Bloc Party de AFAS Live zou uitverkopen, is een leugenaar. Meer dan tien ...
Love Is Magic
album
John Grant

Love Is Magic

Hoe geestig de rake teksten van John Grant soms ook zijn, altijd sijpelt de pijn er dwars doorheen. Leed van ...
MassEducation
album
St. Vincent

MassEducation

Die omhoog gestoken kont op de hoes van Masseduction (2017) was dus niet van Annie Clark zelf, leerden we via ...

Recensie: Rockit: het jazzfestival zonder mottenballenjazz (concert) | OOR