concert

Rosalía gaat met piepende banden linksaf in AFAS Live

Je zou bijna denken dat het geen toeval is: op het moment dat de show van Rosalía in AFAS Live bijna begint, is het op deze ijskoude zaterdag nog geen ‘time to BeReal’ geweest. De ultrapopulaire app, waarbij iedere gebruiker op eenzelfde willekeurig moment op de dag een notificatie krijgt om een moment te delen binnen twee minuten, breekt met de kunstmatigheid van het perfecte plaatje en biedt door gebruik van voor- én achtercamera ook een goed kijkje achter de schermen van het leven van de gebruiker. Midden in de ruim dertig nummers tellende Motomami-show grijpt het gros van de aanwezigen in een uitverkochte zaal ineens naar hun zakken; de melding van BeReal licht op: het is tijd voor die dagelijkse foto.

Fotografie Marc Prodanovic

Het gaat niet ongemerkt voorbij aan de Spaanse superster op de langgestrekte catwalk die de zaal splitst: één gelukkige fan vooraan wordt beloond met een BeReal vanaf het podium. Rosalía Vila Tobella, het opper-main character tussen zesduizend andere hoofdpersonen in de zaal vanavond, mikt de iPhone met parelsnoer gericht, maar met een gedurfde worp terug naar de eigenaar. En nu met piepende banden weer door, dwars door een compleet verbluffende show vol emotie, ijdelheid, experiment, hits, grote gebaren en verfijnde details.

Rosalía, is dat niet die ene van dat TikTok-dansje? Die normatieve schoonheid uit Barcelona met het celebrityleven? Dat jonge talent dat veel te snel ontpopte van ingetogen flamencozangeres op Los Ángeles (2017) tot wereldster met korte reggaeton-monsterhits op MOTOMAMI (2022)? In Saoko, het eerste nummer van de avond dat door de speakers beukt als haar motor goed en wel in vierkwartsmaat is warmgedraaid, verwerpt ze die vragen eigenhandig: cuando el caballo entra a Troya / tú te confías y ardió / (Uh no). Oftewel: binnenin dat mooie, gepolijste Trojaanse paard schuilt vuur, durf en strijdlust. Rosalía’s grote hart en creatieve ziel huizen meer, véél meer dan je aan het oppervlak kan zien. En dat laat deze eerste Amsterdamse show van la Motomami perfect zien.

Als een soort eigen take op BeReal breekt Rosalía vanavond met de eenzijdige kijk op enkel de mooiste kanten van haar leven en sterrendom, en breekt ze ook al snel de onzichtbare vierde muur die er bestaat tussen publiek en artiest. Maar voordat we op dat punt zijn aanbeland, krijgen we even de tijd om te wennen aan een in de basis al uitstekende show: Motomami live bestaat uit een gigantisch paradepad, met daarboven een soort upside down dansvloer als plafond vol gekleurd en wit licht dat schijnwerpers overbodig maakt. Daarachter zien we een groot vierkant scherm voor visuals, en aan de flanken nog eens twee gigantische schermen in 9:16 Instagram Reel- en TikTok-formaat, waarop de show in een kruising tussen vlog, videoclip en professionele concertfilm in beeld wordt gebracht. Een show die zó dynamisch in beeld gebracht wordt door een rondrennende videograaf, dancer cams en camera’s op stepjes(!) draagt bij aan de tijdsgeest en het narratief: het brengt de aanwezigen op de voorste én de achterste rij nóg dichter bij het perspectief van de artiest en haar entourage, en is ook nog eens een staaltje topcontent. Schitterend gedaan.

Zo knalt de Motomami World Tour meteen meerdere zintuigen binnen, als de motorhelm van het hoofd gaat tijdens het openingssalvo Saoko, Candy, Bizcochito en La Fama. Dat dit anthems van formaat zijn, hoe kort en bondig soms ook, is niet de enige indruk die opkomt tijdens het imponerende eerste blok: Rosalía crosst op haar motor keihard linksaf bij iedere splitsing die ze tegenkomt. Dat zit ‘m bijvoorbeeld in de keuze voor de Japanse cheer punk-band Ni Hao! als openingstrack over de PA, maar ook in de jazzy breaks die de schurende reggaeton-bassen van SAOKO omringen.

Rosalía weet verdomd goed op wiens schouders ze staat – dat is te merken aan de vertolkingen van classics als Papi Chulo van Lorna en Gasolina van Daddy Yankee, maar ook aan de inspiratie die Wisin’s Saoco en Aventura’s Obsesión aan meerdere Rosalía-tracks boden. Maar de Spaanse duwt het vaak door machismo en hyperseksualiteit doordrenkte reggaeton-genre vooruit met nieuwe muzikale invloeden, inclusie van de queer-gemeenschap en producties die je altijd een stap voor zijn (van eigen hand, en onder andere Michael Uzowuru, Noah Goldstein en James Blake). Dat zie en hoor je ook terug in het live-concept in AFAS Live: in visuele aankleding, in de keuzes om ook de ombouw en de make-up volledig voor de ogen van het publiek uit te voeren, in setlist-opbouw.

Die setlist is namelijk net zo in balans als het bijbehorende album: de kleine muzikale begeleiding en het grote emotionele gebaar van de flamenco worden gecountered door de beukende beats en sass van de r&b en reggaeton die voorbijkomen. Het ene nummer is een wilde dansroutine waarin Rosalía een fles water over haar hoofd giet, het andere moment beleven we een intiem moment met haar op piano of gitaar, of alleen haar prachtig foutloze vocalen. Zo lijden muzikaliteit en experiment nooit onder de stijl of populariteit van Rosalía, en wordt speelse ijdelheid afgewisseld met kwetsbare oprechtheid. Want aan emotionele pieken ook geen gebrek: een huwelijksaanzoek op de eerste rij van de Haagse Omar aan zijn vriendin Estella brengt fans én de artieste zelf zowat in tranen. En of haar tranen tijdens een fenomenaal vertolkt De Plata nou echt zijn of niet: inmiddels is het publiek verknocht. Rosalía is echt, oprecht en vernieuwend.

Als ze na Delirio De Grandeza en interlude Lax dan aan de zaal vraagt of ze moet stoppen met een middelmatig einde of nog even door moet gaan om te slayen, bewijst het oorverdovende gegil wel dat iedereen – als dat niet al het geval was – inmiddels gevallen is voor Rosalía. Wat je ook van haar denkt of dacht: haar muzikale innovatie, prachtige stemgeluid en ijzersterke show zijn onmiskenbaar en onvermijdelijk. Prijsnummer Con Altura en een gedurfde slottrack (niet grote hit Chicken Teriyaki maar het wilde, experimentele en superdynamische CUUUUuuuuuute) vormen de hekkensluiter na een show van bijna twee uur en bezegelen wat we al langzaam collectief voelden: Rosalía is here to stay. En slay. Op de valreep maken we hier nog even de beste én echtste popshow van het jaar mee.

Gezien: 10 december 2022 in AFAS Live, Amsterdam.

De nieuwe OOR is uit!

Bestel ‘m hier.

 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Robbie Williams gaat volle kracht achteruit in Ziggo Dome
concert

Robbie Williams gaat volle kracht achteruit in Ziggo Dome

Met een uitgebreide tournee viert de grootste Europese popster van de Nineties en de vroege jaren Nul zijn 25-jarig jubileum: ...
OOR Elftal: dit zijn de beste albums van het moment
Elftal

OOR Elftal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen volgens de redactie. Dit is ...
De nieuwe <span class="oor">OOR</span> is uit! Bestel 'm nu in onze shop
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop

De nieuwe OOR is uit! Met John Cale, The Murder Capital, New Order, Prins S. En De Geit, DeWolff, Bob Dylan, Amber ...

Recensie: Rosalía gaat met piepende banden linksaf in AFAS Live (concert) | OOR