north sea jazz

Sampha is duizeling­wekkend goed op North Sea jazz

Sampha is omringd door synthesizers verpakt in folie, als een wetenschapper in zijn laboratorium. Een beetje piano, een beetje gitaar en een geheim ingrediënt dat uiteindelijk helemaal niet zo geheim blijkt: een volle stem die ook in falsetto geen diepte verliest. De klanken van zijn nummers worden veelal gedreven door elektronische instrumenten, maar toch pakt menselijkheid de voorgrond bij Sampha, die kunst maakt met het kunstmatige en het organische vindt in zijn eigen verhaal.

Fotografie Dimitri Hakke

Sampha torent boven zijn band uit. Een ceremoniemeester. Tijdens Suspended neemt hij het call and response-refrein voor eigen rekening, waardoor hij moet schakelen tussen borststem en kopstem, wat hem geen moeite lijkt te kosten. In andere nummers, zoals Don’t Go Back¸ gebruikt hij zijn stem meer als instrument, een drone-achtige functie, die de fundering vormt waarop de rest wordt gebouwd.

De drummer is vooraan het podium gepositioneerd. Het belang van zijn rol in het geheel is duidelijk: meermaals levert hij knotsgekke polyritmes die een duizelingwekkend contrast bieden ten opzichte van de synthesizers en de zang. Het is gebruikelijk dat zangers een onderonsje hebben met de gitarist of bassist, waarbij de ogen dan gericht zijn op het vlugge vingerwerk, maar Sampha zoekt juist, geheel terecht, voortdurend zijn drummer op.

Sampha zal voor velen bekend staan om zijn samenwerkingen. Zo heeft hij meerdere benoemingswaardige bijdragen geleverd op nummers van bijvoorbeeld Kanye West, Drake, Solange, Kendrick Lamar – en zo gaat het lijstje nog wel even door. Om hem een feature-artiest te noemen zou echter oneerlijk zijn, want zijn solowerk is minstens zo goed, wat hij vooral met het vorig jaar uitgekomen Lahai liet horen.

Met Spirit 2.0 scoorde hij een grote hit. Het nummer kent bovenal een dynamische opbouw die live als een achtbaanrit voelt. Het begint met de woorden ‘Waves will catch you / Light will catch you / Love will catch you’, die zich door het nummer heen herhalen. Een ontspannen inleiding, maar voor je het doorhebt zit je in vrije val.

Sampha vindt een bijzondere middenweg tussen eigentijdse R&B, traditionele jazz en West-Afrikaanse ritmes. Al jaren was zijn unieke sound te horen op het werk van anderen – een gerespecteerde artiest in de muziekindustrie – maar vanavond in Maas laat hij horen ook als soloartiest een publiek voor zich te kunnen winnen, met schitterend sounddesign, zuivere zang en een imposante podiumverschijning.

Gezien: North Sea Jazz 2024, zondag (19:00 uur) in de Maas.

Zomeractie!

Als je nu een jaar­abonnement op OOR neemt betaal je geen 69,95 maar slechts 53 euro. En je maakt kans op een Yamaha versterker met compacte pianocraft luidsprekers. Kijk hier voor de actie.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De 11 beste albums van het moment (en de komende weken)
Elftal

De 11 beste albums van het moment (en de komende weken)

Elke maand selecteren we de beste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen volgens de redactie. Dit is ...
Dit zijn 100 de beste postpunkalbums ooit gemaakt
top 100

Dit zijn 100 de beste postpunkalbums ooit gemaakt

Postpunk is populair en post­punk is alomtegenwoordig. Goed moment voor een even eigenwijze als betrouwbare OOR-lijst. We tellen af naar ...
Golden Earring krijgt luidruchtig afscheid van 1000 muzikanten in Ahoy
concert
golden earring

Golden Earring krijgt luidruchtig afscheid van 1000 muzikanten in Ahoy

Bijna zestig jaar lang was de Golden Earring Nederlands grootste rockband en daarmee ook een bron van inspiratie voor talloze ...

Sampha is duizeling­wekkend goed op North Sea jazz